15 februari 2014

Diverse...

Nu har jag två stolsdynor med virkade mormorsrutor i ull, varma att sitta på i istider och när det blir varmt vänder man bara på dom och sitter på tyget, om man vill sitta mjukt. 
Jag går och funderar på vad jag ska göra med de små virkade dukarna jag samlat på mig. Yngre generationer kanske tycker det är lite shabby chic, vintage eller kanske till och med art deco (eller vad man nu vill kalla det) att använda dom som just dukar med små porslinsfigurer eller glassvanar på. 
Som barn och ung såg jag alldeles för mycket av det slaget och tänker bara kitsch när jag ser det. Jag vill gärna se ett lite annorlunda återbruk. Och då får man tänka till!

Stockros
Man får hejda sig när det kliar i trädgårdsfingrarna. Men i den här landsändan är det ju nästan vår, nästan. Det händer saker därute. 
Klätterhortensia

Nu längtar man till den där första dagen på året när man kan sitta ute med filt omkring sig och fika och sticka/virka. Förra våren var kall, om jag minns rätt.

Den här jycken älskar sol och värme. Han bangar inte för gassande sol. Vad då parasoll? Vad då skugga?

Jag lyssnar på Svara om du hör mig av Ninni Schulman. En av jägarna hittas död på sitt pass. Handlar det om ett vådaskott eller ett mord? 

Jag tror jag läst båda hennes tidigare böcker eller i alla fall den första (Flickan med snö i håret - och Pojken som slutade gråta) och de var liksom denna fyllda av spänning. Om jag inte minns fel utspelades även de tidigare böckerna i norra Värmland. Det blir en slags glesbygdsdramatik över Schulmans böcker vilket är intressant. I Svara om du hör mig är Tiomilaskogen något helt annat än storstads”djungeln”.
Konstnären heter Kaj Engström,
jag har alltid varit förtjust i hans bilder

3 kommentarer:

  1. Har också lyssnat på första boken av Ninni Schulman och gillade den. Får se om de har uppföljarna på "bibblan".
    I går hittade jag vårens första Snödroppar vid ån. Mmmmm, det finns hopp om ljusare tider!
    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Håll nu fingrarna från trädgården ett tag till - inte bra att börja rota där för tidigt ;-)
    De små liven kan frysa om fötterna om du tar bort löven .... :-))
    Ha en skön måndag när den anländer.

    SvaraRadera
  3. Tack för boktippset,ska titta efter dessa böcker nästa gång jag är på bibblan. Såg till min stora glädje att mitt lilla aprikosträd hade stora blom knoppar. Så nu gäller det att passa det,så det inte slår ut för tidigt.

    SvaraRadera