23 januari 2014

Guld

Två rivaler, konkurrenter och väninnor är de centrala gestalterna i Guld av Chris Cleave. Men en make, en sjuk åttaåring och en tränare tar också stor plats. 
Många scener utspelar sig i velodromen i Manchester och Chris Cleave har gjort sin läxa väl för skildringarna därifrån känns mycket trovärdiga.
bildkälla
Liksom i Little Bee är det kvinnorna som är huvudpersonerna i Guld. När jag läste Little Bee hade jag svårt att tro att det var en man som var författare. Jag känner inte riktigt på samma sätt när jag lyssnar på Guld. Hur som helst är det ett rejält skutt han tar, Chris Cleave, från ett utsatt flyktingbarn till två tävlingsscyklister på elitnivå. Beskrivningen av den lilla sjuka flickan är fantastisk. Nu är jag i slutet av boken och hua, hur ska det sluta...

Varma färger i det vintervita!
TJOLAHOPP!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar