9 december 2012

Ediths korta liv

Om jag ska sammanfatta årets läsande/lyssnande så är det två romaner som alldeles särskilt etsat sig fast i mitt inre.
I de vackraste av alla vågskålar lägger Ernst Brunner varsamt ner Ediths korta liv. I den ena ryms sorg, smärta och lungspott, i den andra livslust, glädje och kvillrande skratt. 
Jag läste Ernst Brunners Edith när den kom ut för ca 20 år sedan. Nu har jag lyssnat på Stina Ekblads uppläsning och jag måste säga att den tronar högst.

Högst på tronen, bredvid Edith, lägger jag  också Ut och jaga hästar av Per Petterson, Rolf Lassgård läser. 


Blogginlägg från 18 februari  >>
Hur ska jag hitta orden för att beskriva denna underbara berättelse. Det var länge sedan en bok berörde mig så på djupet. En bok om nuet och det förflutna. En berättelse om Trond och hans far sommaren 1948, och om Trond drygt femtio år senare.  

Texten är så vacker och Rolf Lassgård läser den med stor inlevelse, stillsamt och utan att ta i. Texten flyter ut i rummet och gungar mig i en vagga av sorg och melankoli. Jag kan på djupet identifiera mig med Trond som måste förhålla sig till sorg och smärta. Trots denna sorg vilar det en så mäktig stämning över romanen, en stämning som jag vill hålla kvar. Jag vill inte att boken ska ta slut.

Eftersom jag inte hört talas om denne Per Petterson tidigare måste jag ju googla och upptäcker då att Ut och stjäla hästar är en roman som många tycker mycket, mycket om. Jag blir också varse att han skrivit ännu en bok, Jag förbannar tidens flod, och jag ser fram mot ännu en magisk läs- eller lyssnarupplevelse.

1 kommentar:

  1. Tack för denna summering! För jag litar totalt på dig - tror faktiskt att vi har samma krav på "innebörd" i det vi läser/lyssnar på.
    Ska införskaffas som jul- och nyårslitteratur som paus mellan stickandet där i tystnaden på gården i norr. Vilken njutning det ska bli!

    Burr idag är det kallt här.....och jag sticker inte näsan utanför dörren då jag har en envis hosta och heshet. Vackert att då kunna titta ut över en snöklädd solbelyst skog. Vi bor nära naturen - skönt!

    Tyvärr blir jag piskad till att vara på jobbet åtminstone i början av kommande vecka...sedan får jag se hur jag gör.

    Hoppas det går framåt med din "rehabilitering" och att du tar det försiktigt när du är ute med fordonet :-))

    Ha det bäst denna andra advent! //Kram Gun

    SvaraRadera