4 april 2012

Missa inte Niceville!


Jag har så lite koll på vad som händer inom filmbranschen nu för tiden. Inte minst vad som levereras från over there.  Då är det bra att ha söner som har bättre koll. Jag har fått många bra filmtips, de vet ju vad morsan gillar.
Filmens ursprung är en bok som jag inte läst och kan därför inte relatera till den. Bara bra, kanske! Jag tyckte om filmen. Jag tycker däremot inte riktigt om genre-benämningen drama/komedi. När de flesta skratten fastnar i halsen är snarare svart humor (i dubbel bemärkelse)  den rätta benämningen.   

Filmen handlar om USA-söderns Mississippi i början av 60-talet, där vita familjer har svart hemhjälp.  En av frågorna i filmen är om det inte ska lagstadgas att det ska finnas separata toaletter för svart hemhjälp för man vet ju inte vad för smitta de kan bära på. Urk!  Men Skeeter, en ung vit kvinna, kommer hem efter studier och rubbar tingens ordning.  Missa inte Niceville!

Det har inte blivit mycket stickat senaste tiden. Koftskrället kommer fram då och då för att snart förpassas till mörkret igen. Nu strömmar ljuset in genom köksfönstret och det går bättre att leka med färger, kludda, prova, måla om, måla över, försöka göra som i boken.
Mjau!

3 kommentarer:

  1. Jag läste boken i Thailand - jättebra. Däremot inte sett filmen och det tror jag inte att jag kommer att göra heller - ingen "filmmänniska".
    Här är det sol-snö-sol dvs aprilväder. Men det snöar inte mycket - bara något fjunigt. Promenerar så det ryker om stegräknaren...huvvaligen förstår inte hur jag ska ha tid att jobba sedan. Näää IT-folk sitter inte på rumpan. De flesta av mina kollegor springer på gym flera gånger i veckan, cyklar och joggar...riktiga sportfånar hela högen. Det är nog bara jag med ålderns och kroppens rätt som numera mest bara promenerar. Sliter minst på de ömma lederna.

    Jag får ta och packa bilen och komma ner till dig med alla min målarpryttlar så tar vi en målarhelg tillsammans. Vi börjar med att måla på baksidan av gamla tapeter...leka litet grand. Släppa penslarna loss ordentligt - det skulle vara kul.
    Nu ska jag ut och elda litet grand. Det doftar så gott med björkvedsrök. Sedan blir det att göra hemlagade kroppkakor - gott gott!
    Höres//kramen

    SvaraRadera
  2. Jag har också läst boken som jag verkligen tog till mitt hjärta. Jag och min dotter ska se filmen nu i helgen.
    Glad Påsk!
    Annika

    SvaraRadera
  3. Jag har inte sett filmen men däremot lyssnat på boken samtidigt som jag stickat. Den var riktigt bra. Så otroligt njutbar. Ska nog lyssna på boken en gång till innan jag ser filmen.

    SvaraRadera