4 mars 2012

Fin mössa och ”avskräckande” bok


Före jul glömde jag den hos barnens faster, min före detta svägerska. Men inte känns hon som en före detta – Hon Är! Häromdagen kom den tillbaka och med den en bok. Faster önskar sig en likadan mössa men i andra färger. Det ska bli, men eftersom jag stickar utan mönster kan den inte bli exakt. 
Faster känner till mina lillarödastuganiskogen-drömmar och hon tycker idén är alldeles befängd. Man kan ju bo i lägenhet med värme, varmvatten, bredband och andra faciliteter.
Bildkälla saknas
Jag börjar nu förstå vilka mardrömslika scenarion hon målar upp framför sig. Eva sittande vid en fotogenlampa och huttra av köld när nordanvinden ryter runt knuten. Eva sitta och kissa på en iskall potta och dassa i ett dragit skjul. Huvva!
Så jag får en bok, med texter om och foton på män och kvinnor som valt ett liv bortom elektriciteten eller som tackat nej till erbjudandet om att ansluta sig. Inte för att de är elöverkänsliga eller för att de är extrembohemer utan för att det liksom bara inte blev av när det begav sig. 

Men jag platsar inte i den boken, jag är alldeles för bekväm. TV, radio och telefon kan jag nog avstå, men inte datorn - INTE DATORN!
Frasse skulle nog gilla lite ödsligare trakter. Han är en liten hare som inte går många meter utanför dörren. Det finns så mycket otäckt därute (okända människor, farliga hundar och annat läskigt).  Dessutom måste han ha koll på köket, det kan ju vankas MAAAAT!

Monica Törnell sjöng en gång om det stora vemodet som rullar in. Och från havet blåser en isande, gråkall vind. Här har den stora tröttheten rullat in och dragit för gardinerna. Sträckan till soprummet känns otroligt lång!

2 kommentarer:

  1. Idag vägrar jag gå ut - trots solsken. Så kan det bli ibland - vill sitta med mitt sticke mol allena i ett soffhörn! ;-))

    SvaraRadera
  2. Förstår precis vad du menar med lååång sträcka soprummet! Idag är det vila som gäller.
    Håll ut! Våren är på väg!

    SvaraRadera