8 december 2011

Is, stenhård is

Idag blev det ingen morgonpromenad på strandängarna till Mikas stora besvikelse. Bilen var täckt av en ogenomtränglig isbark och det gick inte att öppna dörrarna. De satt som urberget. Då är man inte stor utan en rådlös liten ynklig varelse.

Igår kände jag mig lika rådlös i Halmstad. Mellan två möten, ett i centrum och ett på sjukhuset, stressade jag i bilen och befann mig plötsligt på stadens största gågata och det var mitt i lunchtid. Inte nog med det, jag hade dessutom motljus i form av en starkt lysande vit sol. Svarta figurer, små som stora kom hela tiden emot mig eller liksom bara dök upp från ingenstans. Svetten dröp medan jag försökte hålla god min: Jag har levererat gods, försökte jag se ut som medan folk argt stirrade in genom rutorna på den gamla Jettan. Inte en kotte trodde mig!

Nåväl, 12:59:30 var jag på plats på psykiatriska kliniken på sjukhuset. Jag hade kunnat be om något lugnande, men verksamhetschefen och revisorskollegorna hade nog inte uppskattat det.

Jag hoppas att det finns fler än jag därute som gillar vimplar, för nu är två längder färdiga, en julig och en lite mer åretruntig. Det svåraste är att sätta pris på det man gör. Att man inte kan få ut någon större timpenning är ett faktum utan man får tänka på glädjen i att bara hantverka så länge man är amatör.
Om vi inte breder ut oss utan bara sitter här får vi plats båda två, konstaterar Fidde och Frasse.

5 kommentarer:

  1. Finiga vimplar och räkna ut åtminstone vad materialet kostar och så lägger du på dubbelt och kollar hur det priset är...endera kan du då höja eller sänka...se till att åtminstone få tillbaka materialkostnaden för det blir ju till att köpa nytt material - så att det går runt så...

    de se för gosiga katterna där de sitter och småler i mjugg...

    SvaraRadera
  2. Kattbilden är ju bara så fin!!!!Undrar vad dom viskar om....
    Gillar din blogg!
    Iréne i snöiga Östersund

    SvaraRadera
  3. Iréne, tack för kommentaren. Ja, katterna är så fina och gör sig oftast bra på bild. Här regnar det rikligt och blåser som bara den. Huvva!

    SvaraRadera
  4. Åh vad roligt att hitta din blogg! Massor av fina saker och roliga hantverkstips. Jag hittade ett inlägg om virkade hattar/pottor, inte råkar du ha ett mönster? Måste man öka den nedåt? Börjar du med botten/toppen? Vore jättetacksam för någon vägledning för jag föll pladask för dem!
    Hälsa missarna och ha en fantastiskt fin tid fram till jul! Jag kommer igen!
    MVH
    Linnea Silversmed i Kilsbergen
    linneaeriksdotter/blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Hej Linnea, tack för besök och vad kul att du gillar min blogg. Jag har skickat dig ett mail via din silversmedshemsida. Vilka fina smycken du gör!
    Hjärtliga Hälsningar
    Eva

    SvaraRadera