13 juli 2011

Minnet krymper - Paganinikontraktet

Minnet krymper och jag har inte kört det i torktumlaren.

Har jag läst Paganinikontraktet eller inte? Den frågan har jag dryftat med mig själv i flera dagar. Till slut chansade jag, inte läst! Och nu har jag den och texten känns ny, alltså oläst.
Hypnotisören var bra, ända tills slutet. Men vad det var som var så dåligt där är bortglömt. Det var något med att det blev för mycket, att alla frågorna fick svar. Kanske ska man lämna något till läsaren att fundera över.

När jag läser recensionerna av de båda böckerna och deras författare, paret Alexander och Alexandra Anhdoril som skriver under pseudonumen Lars Kepler, förundras jag över att så mycket fokuserar på författarparet. Det är ju ändock inte dom som läsarna ska träffa, det är ju boken som ska vara i fokus.

Men vissa recensenter verkar lägga paret Ahndoril i analyssoffan för att där ta reda på deras avsikter och vilka andra författare i genren dom sneglat på;  lite Stieg Larsson, lite Arne Dahl osv.

När Arne Dahl (Jan Arnald) kom ut med sin serie om A-gruppen  (tolv böcker tror jag det är), kan jag inte erinra mig samma slags analyserande, vem hade han plankat? Serien om A-gruppen inleds med Misterioso.
Jag tycker båda har ett utsökt språk som man kan njuta. Intrigerna är bra och spänningen finns där minsann.

Om Paganini-kontraktet blir en besvikelse i slutspurten återstår att se, det är återstår ännu dryga 400 sidor att läsa.

1 kommentar: