14 juli 2011

Å regnet det bara öser ner...

Och inte i några små mängder heller. Vad göra då, om inte tända stearinljus och titta på film!

Voddler erbjuder gratisfilmer och i kväll har jag tittat på en sådan, FAREWELL.
FAREWELL är ett spiondrama med verklighetsanknytning, en slags filmatiserad dokumentär. Och ingen mindre än Emir Kusturica har en av huvudrollerna. Han spelar KGB-agenten som i sina handlingar och med hjälp av en fransk ingenjör lägger grunden till det som kommer att kallas perestrojka.

Filmen utspelar sig under 80-talets första hälft. Mitterand är president i Frankrike, Ronald Reagan i USA. Reagan spelas av Fred Ward och visst blir det stundtals lite parodiskt.

Ingeborga Dapkunaite spelar KGB-agentens fru som jag alltsedan jag såg Brända av solen är smått förälskad i, alltså jag menar Ingeborga.

Farewell kan man gott och väl ägna dryga två timmar. Filmen är underhållande, intressant och  spännande.
Emir Kusturicas är ju regissören bakom Zigenarnas tid, Svart Katt Vit Katt, Underground m fl. Men han kan också agera framför kameran. 

Christian Carion är filmens regissör. Jag kände inte igen namnet varför jag googlade på det och fann att det var Carion som regisserade den storslagna filmen Fiendeland, som utspelar sig en julafton 1914 i första världskrigets skyttegravar. 

Med fötterna på skrivbordet och datorfåtöljen i viloläge kan jag "ligga" och sticka medan filmen visas - alltmedan regnet vräker ner därute!
Jag envisas med det vita bomullsgarnet som jag köpte av misstag. Detta är nog femte försöket!

Hur ska man tolka SMHI:s radarbild 
Är regnet på väg norrut? Kan det bli uppehåll i morgon?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar