11 juli 2011

Glass i Stora Lass


Min granne och stickkompis Lotta och jag har köpt en glassmaskin ihop. Och nu gör vi glass i stora lass - men än så länge har vi inte riktigt fått till det. Vi vet inte riktigt varför det inte blir som vi vill. Hur länge ska det veva runt i den fryskalla bunken innan det är dags att flytta över glassen till frysen...

Jag måste säga att det är mer omständligt än jag trodde, men det får det väl vara bara det blir GLASS av det. 
Smaken är det minsann inget fel på, men konsistensen kan bli mycket bättre! Vi fortsätter prova oss fram, förr eller senare måste det bli rätt.


Nästan som glass

Smaken på rabarberkesellan är himmelskt, ljuvligt, underbart god och konsistensen likaså. Jag tror jag skulle kunna trycka i mig hur många som helst.

Och kesella låter ju dessutom så nyttigt!

Vinterns solrosfrön till fåglarna har resulterat i två solrosor. Vilka mäktiga växter!

Förkylt är det på flera fronter. Man kan sjunka som en sten, lätt som en plätt sjunker man, när man blir informerad av Försäkringskassa och A-kassa att man inte hör hemma någonstans. Ont i magen kan det också göra!

Om man inte hör hemma någonstans, vart hör man då...

4 kommentarer:

  1. Men oj - blir det inte glass....?! Ska hör med min sambo som "sköter" vår glassmaskin och det blir supergod glass...vad han har för recept/knep för detta.

    Fy 17 för Försäkringskassan och A-kassan som man blir "utförsäkrad ifrån" (antar jag att det gäller). Man kan undra vad man stretar för ett helt arbetsliv och gör "rätt för sig" när det blir så när man inte kan/orkar....jobba mera! Hos mig skulle det inte bli "bara" ont i magen - jag skulle bli ini-hmmm-förbb....till vilken nytta?? och sedan skulle jag bryta-ihop....till vilken nytta... och så måste jag inse verkligheten....det skulle vara svårt. Jag tycker det är för bedrövligt hur människor "hanteras" i detta system/samhälle när man inte längre kan jobba i 100%! Någonstans har det gått fel - väldigt fel!

    SvaraRadera
  2. Mmmmm... glass! Jag slår vad om att det bli gott ändå! :)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag kollat med sambon vad gäller "rörandet" innan man ska flytta glassen till frysen...ungefär 30 minuter. Han säger "man ser när det händer inget mera" - antar han då menar att det inte "tjocknar" mera.....hoppas detta kan vara till någon hjälp.
    Följde ingen receptbok med? Det har vi kom jag på.....

    SvaraRadera
  4. Hittade hit via Pysselfarmor :-) Nu är det många år sedan jag gjorde glass men vad jag minns; Se till att frysblocket är superduperfruset. Har för mig man körde 30-45 minuter och sedan ner i frysen med glassen. Gjorde åkerbärsglass minns jag som blev jättegod. Lycka Till!!!

    SvaraRadera