31 juli 2011

Anna och Anders, och Eva

Jag kan varmt rekommendera Katrin Bawah´s basmönster Anna och Anders. De är enkla och fungerar alldeles utmärkt som bas att utgå ifrån. Därefter kan vad som helst hända, om man vågar ta ut svängarna...

Jag stickade i Tilda-garn som jag kom över för 10 kr/st. Jag köpte tre i lila nyanser för att ha liksom. Så kom jag på att jag kan sticka något för en liten krabat. Allteftersom blev jag orolig för att garnet inte skulle räcka, men det räckte och blev över. Tilda-garnet är drygt, och det kan nästan bli en hängsleklänning till.
Jag valde att sticka rätstickning de sista sex varven vid axlarna för jag tyckte inte det blev bra med resårstickning. Kanske skulle jag stickat rätstickning även de första varven eftersom resåren vill vika sig utåt.

Jag bestämde mig för att brodera kedjestygns-blommor och provade först med en tråd av det fyrtrådiga Tilda-garnet, men det blev för tunt och gick av, så jag broderade med två trådar och det blev bra! Nu återstår det bara två knappar. Enligt mönstret ska det vara två knapphål/sida, jag gjorde ett.

Jag har ingen liten plutta att prova den på, men alltid ska jag väl hitta en liten tösabit någonstans! Det var roligt att sticka och jag vill sticka flera. Viktigt är förstås att tänka på att det inte bara ska vara gulligt utan praktiskt också; maskintvätt osv. 

Här är en liten plutta! Men hon har blivit så stor, alldeles väldigt många storlekar större än när det begav sig för alldeles för länge sedan.

2 kommentarer:

  1. Men så söt - både klänningen och DU!

    och du hittar säkert en tösabit i din umgängeskrets...någon som fyller år snart?

    SvaraRadera
  2. Så jättesöt klänning! synd att man inte har några små att sticka till. Och kortet på dej, så söt liten tös.

    SvaraRadera