6 december 2010

31. En Knådande Assistent

Det vore inte dumt. En som knådar och knådar och knådar utan knorr, eller knådar med knorr utan att knorra...
Jag har gått låna en av grannen och jag har den ända till fredag. Och här ska bakas! Och här har bakats - med assistans, fem minuters knådning är bra för degen och det blir bättre än mina egna alldeles för korta. 
Frasse tror att allt i köket går att äta. Kanske det kan bli en smörgås med mycket smör på. Tji fick du, men inte jag. Gott var det, med nöt- och pumpkärnor, med linfrön, och med psylliumfrön som gör brödet saftigt. 
Det ska bakas minst en gång till den här veckan, och då ska jag våga pröva något nytt!
De här tovade tumvantarna är jag så nöjd med. Dels för att de är vackra, men inte minst för att de är så sköna och varma. De är stickade i Tove-garn. 
Av restgarner stickade jag ett par tofflor. Några av garnerna var inte ämnade att tova, men det gick hyfsat bra i alla fall. Man får ju chansa! De är inte de vackraste tofflorna precis, men duger gott ändå.
Fiddelutten är inte helt förtjust i snön, den är ju så kall. Det är tur att han har sin långa svans nu när han får balansera på det hala staketet för att inte trilla ner i kölden. Fyra små tovade tofflor, kan det vara något månntro?

8 kommentarer:

  1. Vilka fina vantar! Har aldrig provat att tova, så det får nog bli ett projekt snart!

    SvaraRadera
  2. Anneli, det är ett spännande projekt, och lite lurigt. Först tillverka sedan krympa i tvättmaskinen. Jag har virkat blommor i Fritidsgarn och tovat och de blir riktigt fina. Jag funderar på att sticka/tova dynor till köksstolarna. De kan ju också användas som sittunderlag ute om man så vill.

    SvaraRadera
  3. Tofflorna blev verkligen läckra och säkert varma och härliga =)
    Läser i ditt svar här ovanför att du funderar på att sticka/tova dynor till köksstolarna.... det låter ju som en kanonidé!
    Assistenten är guld värd när man ska baka bröd o bullar. Allra helst om man är lite värkbruten, som en annan.

    SvaraRadera
  4. Det här med tova...en av dom saker jag inte alls vågat mej på...!
    Men dina härliga tofflor fick mej att vilja göra ett försök!

    SvaraRadera
  5. Ja, Harry älskar sin nya tröja. Men en labbe/golden klarar sig nog utan. Hade en schäfer innan Harry och han behövde aldrig några kläder... :)

    Diggar Frssaes min på kortet här ovan. "Rör du så dör du" skulle han nog säga om han kunde prata... ;)

    Ha en bra dag!
    /Hedvig

    SvaraRadera
  6. Så flink du er til å bake, jeg liker ikke det nøe særlig heller jeg;)

    Vakre ting du har strikket deg, leste i et tidligere innlegg at du har lært deg å nålefilte (heter det på norsk) og uten en dråpe blod!! Jeg er imponert, jeg gjorde det på nattevakt første gang og hadde håndarbeidet på fanget mens jeg nålefiltet.. skal si jeg stakk meg maaaange ganger:)) AU:)

    Var det din hund på bildet, Ella? jeg har også hatt en irsk setter, vakre vimsete glade hunder:))

    Ha en flott tirsdag:))Her skal det strikkes, jeg strikker for harde livet for å bli ferdig til jul.. men en liten pause til blogging må til:)

    Klem på deg:)

    SvaraRadera
  7. Gillar dina tofflor och tovade färglada vantar!
    Brödet ser så gott ut :)
    kram Annika

    SvaraRadera
  8. Annika, tumvantarna är verkligen fina, men jag tycker nog att det är lite opraktiskt med tumvantar. Hur som helst, nu har jag ett par.

    SvaraRadera