29 januari 2015

Markörer

Jag tänker på det där med markörer, som ju kan vara olika saker. I stickbranschen kan det vara allt från garnöglor till strass och juveler. Markörer dyker hela tiden upp när man skriver text. 

Jag tänker att markörer väl också kan vara ett slags vägskäl i en människas liv och att de där markörerna kan vara både små och stora, ja till och med omvälvande. Och ju äldre man blir desto fler samlar man på sig. Det är faktiskt ganska intressant med lite navelskådning (om man inte blir alltför självupptagen), som ett titthål in i ens liv, det som varit och är. 
Foto: Rupert Vandervell

Jag hörde någon säga häromdagen när något kom på tal: Det där, det var i ett annat liv! Jaha, tänkte jag, så kan man ju också formulera det. Själv tänker jag ofta var det före eller efter; jag bodde här eller där, jag var tillsammans med den eller den andre, jag fick barn eller innan. Var det före eller efter jag började ta mig själv på allvar, inse att jag var en alldeles egen unik individ? Var det före eller efter jag bröt benet eller blev sjuk eller opererades? Tjatigt mycket före och efter, men i alla fall, visst är det en slags markörer i ens liv. Livsmarkörer, tidsmarkörer, kontrapunkter.

Om man skulle beskriva livet i musikaliska tempon har man väl varit med om de flesta, adagio, allegro, presto. Allt från Schönberg, champagnegaloppen och Albinoni! Det enda jag lidit en viss brist på, tror jag att jag vågar påstå, är det där man brukar kalla moderato, det som man kan kalla lagom fort. Det har liksom aldrig existerat, eller i alla fall inte särskilt ofta.

Markörer, ett annat ord som väl används oftare är milstolpar. Jag täcker på en DN-artikel härförleden som handlade om vilka som anses viktiga och namnges i historieböckerna. Majoriteten män, en överväldigad majoritet, en kvalificerad majoritet män. Enligt dagens ”moderna” historieböcker har massor med män; kungar, krigare, kyrkofäder, upptäcktsresanden med flera varit milstolpar eller markörer i vår och världens historia. Medan kvinnorna stått vid spisen och fött barn, helst samtidigt. 


Var finns Mary Wollstonecraft? Var finns Sylvia Pankhurst och suffragetterna i England? Var finns våra svenska framstående kvinnor? Var finns Ellen Key och Fredrika Bremer? Var finns Ebba Brahe? Var finns Ada Lovelace? Listan kan ju göras hur lång som helst om man bara är vaken och alert! Rosalind Franklin, Marie Curie, Beda Hallberg, Rosa Parks, Simone de Beauvoir, Susan Faludi, Emma Goldman, Kata Dalström, Hildegard av Bingen, Naomi Klein, Hypatia, Gerda Taro.
Emma Goldman
Mary Wollstonecraft
 Simone de Beauvoir
Sylvia Pankhurst
Naomi Klein


FAR ÄR RAR
MOR ROR

känn på den!
:-)

1 kommentar:

  1. Jomenvisst...före efter under då och nu eller när exakt var det. Jag tror man funderar mera på sådant här ju äldre man blir, åtminstone är det så för mig. Kanske en summering och fundering om man känner sig "nöjd med" var man är......

    SvaraRadera