9 oktober 2013

Råris, rödtjut med mera

Som tidig tonåring sällade jag mig till hippiekulturen. 

Hippie var råris, rödtjut och röka till ackompanjemang av Moody Blues och Jimi Hendrix. Efter denna hippietid kan jag inte erinra mig att jag bekänt mig till någon "trosriktning".  Radikal har jag alltid varit, som en slags motsats (kanske som en form av protest) till det inskränkta samhälle jag växte upp i, frikyrkorna låg ju som ett pärlband efter huvudgatan. 

Varför detta tema? Jo, för att jag mer och mer gillar vintage. 
Kanske till och med är lite vintage!
 Bild från Vintage-sida på Facebook

Ju mer jag bildgooglar på begreppet ju mer förtjust blir jag. Till skillnad från det trista shabby chic med sina färglösa änglar, bokmärken och urblekta torkade blommor är det must i det som kallas vintage. Härliga färger och inga direkta anspråk på det (kvasi)sublima utan mer vardags- och jordnära. Därför bekänner jag mig härmed till Vintage; äkta vara, god kvalitet och en rik färgpalett. 
 Getingmidja har jag dock inte!
Och så har man fått ta farväl av den norska serien Halvbrodern, åtta avsnitt om en släkt i fyra generationer. Förbaskat bra serie!  Lite vintage där också faktiskt! 
Och nu håller jag på att ta farväl till ljudboken En egen strand av Aino Trosell, uppläsare Stina Ekblad. Två systrar bränner ut sig på sina respektive håll och beslutar sig för att bara kliva av. De bosätter sig på en alldeles egen ö på andra sidan jorden för att där kreera sig, kontemplera över livet och kärleken var och en för sig och mer animerat tillsammans. 


Det börjar bra men hur slutar det? Jag har inte kommit till slutet riktigt ännu, men inser att det kan sluta hur som helst. Trosell avslöjar inget förrän det är dags. Ska de överleva, ska de båda klara sig eller bara en och i sådana fall vem, eller ingen?

Mönstret till Löttorpshatten går alldeles utmärkt att ha som ett grundmönster för egna kompositioner. 

Löttorp, för den som inte vet, ligger på norra Öland. Där, i närheten av just Löttorp, tillbringade jag många soliga  sommarveckor som barn. I tält, i sommarstuga, i husvagn.
Sonjas Camping


2 kommentarer:

  1. Hej Eva!
    Vilken härlig mössa. Härliga färger.
    Jag har skickat efter ett par mönster med garn från Vartofta Garn och Textil. Ska bli spännande att se hur dessa mössor kommer att bli.
    Här är det grått och disigt idag och c.a 10 grader varmt. Men det måste ju finnas sådana dagar också.
    Hösthälsningar från
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  2. Ännu en Hatt/Mössa att beundra! Kan behövas för nu är hösten här! Regn och blåst idag....
    Har inte sett den norska serien, men hört att den ska vara riktigt bra. Finns väl att titta på SVTPlay, tror jag.

    SvaraRadera