2 juli 2013

Lyssnar, badar, stickar liten trasa!

Dorés Bibel av Torgny Lindgren är en pärla, en riktig pärla. Och nu måste jag läsa eller helst av allt lyssna på triptyken från dess början, alltså Hummelhonung och Pölsan, för Torgny Lindgren är en utmärkt uppläsare med västerbottnisk artikulering och intonation. 

I Dorés Bibel är huvudpersonen oförmögen att läsa varför bilder blir desto mer begripliga och tolkningsbara. Han lyckas efter mycket möda åstadkomma sin egen underskrift genom att avbilda några enbuskar och annat vid Avabergets fot så att det liknar hans namn.

Huvudpersonen upplever att Dorés bibelillustrationer innehåller allt en människa behöver veta, de obegripliga bokstäverna behövs inte. Världen kan inte beskrivas i ord utan endast avbildas.

En fantastisk bok som innehåller allt, från livets vara och dess förgängelse i såväl mikro- som makrokosmos! 


Ny i boktraven är "min gamla" Dennis Lehane. Trots våldet och grymheterna kan jag inte låta bli honom.
Visst har jag sett filmen, men kommer då inte ihåg mycket, kan inte ens erinra mig några filmsekvenser medan jag läser.

 Nu är honungsrosen översållad av väldoftande rosor - härligt!
Ett dopp i Långsjön är också härligt! Sommarvädret vill sig fortfarande inte riktigt, men förr eller senare, helst förr... På stickorna ännu en liten trasa!


TJO!




1 kommentar:

  1. Hoppa då Aranjo tänker jag när jag ser sista bilden! :-)
    Han har ju sådan lust!

    Honungsrosor - mmmmmmmmmmm

    SvaraRadera