18 april 2013

Djurliv

En spännande tur med stavarna, tyvärr utan kamera.
På en av skogsstigarna hoppade den fram bara några meter framför mig, tillsynes helt orädd. Så ställde den sig bakom ett par kala träd och iakttog mig en lång stund, den hade inte för avsikt att springa sin väg. Jag tror den var på väg till villaområdet för att frossa i vårlökar. 

I en av dammarna ute på den stora ängen simmade ett ejderpar. Dom ser man sällan i dammar utan mest i havet, men de kanske var på en liten utflykt.


Vid ett vattendrag mellan dammarna hölls några småkillar. De hade släppt ut en antal guldfiskar och var noga med att ge dom foder. Vilken intressant motionsrunda jag fick!

I morse låg Frasse och jag i soffan och tittade på Djursjukhuset. Vad är det där för filur, mjauade Frasse, när Anders "Ankan" Johansson dök upp i paddan. 
Bild hämtad från Sveriges Radio

Det där, svarade jag, det är en naturbegåvning, precis som du! Frasse gav mig ett leende med sina nyputsade gaddar. Frasse hade mycket att säga om katten Tusse som varit i slagsmål och nu hade ett dränage-rör i huvudet. Frasse har ofta mycket att säga om det mesta. Det där ser himla läskigt ut, jamade han, innan han hoppade ner för att kolla om det fanns något att ta i köket. 

TJO!

1 kommentar:

  1. Du de där fyrbeningarna såg jag i morse i min trädgård! Det lurar på de tre tulpanerna som de lämnade orörda i förra våren ;-)
    Det är vackra djur, men väldigt irriterande är det när de äter upp väldigt mycket i trädgården fastän det finns en stor orörd skog bara 100 meter bort. Bergeniarnas knoppar brukar aldrig hinna blomma, likaså rosorna mm. Det spelar ingen roll hur jag strör blodmjöl eller har ull på blommorna eller rå-väck. Man måste ju hålla på överallt då och i princip varenda dag för att få behålla något. Men se fingerborgsblommor rör de inte så det har jag mycket av!
    Men jistarns - har grabbarna släppt guldfiskar tänkte jag - det går inte så bra. Men så tittar jag på bilden och då tror jag det är koikarpar de släppt i dammen. Och det går bra! De kommer att kunna leva där.
    Frasse är en klok katt!

    SvaraRadera