21 mars 2013

Ditten å Datten

ÄNTLIGEN är vi i regionrevisionen färdiga med revisionsberättelsen för 2012. Det betyder att sammanträden och träffar nu glesnar ut. Paddan (iPad) har ersatt tonvis med papper, rena rama underverket. 

Men de som kan det här med ergonomi varnar nu för paddnacke. Tennisarm, sms-tumme och paddnacke:  ny teknik/nya ergonomiska problem. Paddnacke låter inget vidare så man får väl se upp!


Sveriges Radio >>>>>


Födelsedagspresent till nyopererad väninna blev väl mottagen.

Jösses Amanda, så söööt man kan va!




Mindre söta:

Nu har jag läst Viggo Cavlings andra bok, Femte hjulet,  om trojkan Gabriel von Fersen, Mårten Leijon och Adam Frejlif, de tre ungtupparna som träffades på Sigtuna Högre Läroverk. Adam är död men blir ändå en central figur då Sofia gör allt för att finna orsaken till vad som egentligen hände hennes man. 

Femte Hjulet, liksom Rörmokaren, utspelar sig i den högre ståndsmiljön, i en miljö jag känner mig så totalt främmande för. Mitt inlägg om Rörmokaren hittar du här >>>>

Viggo Cavling skräder inte orden om romanpersonernas liv. På Hacksta slott renoveras det för stora pengar, gården mottar stora belopp i EU-bidrag.

Bakom ladugården sitter Pavel i en gammal sliten husvagn med med rostig parabol. Det är Pavel som bland annat har ansvar för att korna mjölkas. 

Före detta statsministern är konsult och rör sig i gränsen mellan lag och olag, etik och omoral. Misskreditering sitter fint när det behövs och för att få sin vilja fram.

Bland afrikansk mahogny, handsydda italienska skor, höga klackar, chica dräkter, små sportbilar med stora motorer, rokokomöbler, husfruar med mera utspelar sig fortsättningen på Rörmokaren även om Femte hjulet också kan läsas fristående.

Viggo Cavling skriver så det blir skrattretande och sorgligt på samma gång. Jag gillar hans sätt att skildra miljöerna och människorna, de blir som ett bekräftande på ens egna föreställningar (och för all del också fördomar) av en värld som liksom finns på en annan planet och ändå har sådan makt här och nu. Läskigt är det och förbannad blir jag men det är en befrielse att också kunna skratta åt töntarna.

1 kommentar:

  1. Men va?! Jag var här och skickade en hälsning i går kväll och nu är den borta?? Jag skrev om att jag såg på TV en tjej på 10 år som fick gå hos sjukgymnast och lära sig att sitta rätt vid dator och padda för hon hade redan fått ont i nacken. Jag tänkte att som förälder kanske man borde styra upp det till att hon ska sitta mindre med sådant...men kanske är det en tjej som har dålig rygg/nacke - vad vet jag. Det är ju lätt att "döma" när man inte får veta riktigt allt i ett reportage.
    Din padda är söt...ja den gröna menar jag ,-))

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera