16 februari 2013

Bruten mosstickning och "snälla" böcker

I morse bildgooglade jag och fann ett mönster jag tyckte om. När det sedan visade sig vara enkelt var det bara att sätta igång.
Bruten mosstickning får man genom att mellan varje mosstickat varv sticka ett rätt varv i en avvikande färg. De flesta bilderna på bruten mosstickning verkar vara gjorda i melerat garn men jag kör o-melerat och byter färg istället.
Nu har jag tagit en paus från all ond bråd död,brutalitet och andra hualiga hemskheter i den litterära världen. Det kan liksom stå en upp halsen i bland, hur spännande det än kan vara.
Nymåne av Diana Abu-Jaber är en underbar bok som jag varmt rekommenderar alla att läsa. Den är bara så fin och full av kärlek till nästan, till mat, till poesi, till fjärran länder, till så gott som allt. Jag sörjer att den tog slut och jag kommer med all sannolikhet att läsa om den någon gång i framtiden. 

Allt för Frankie av Maeve Binchy är också en sådan där feeeeelgood-bok. Den handlar om en familj i Dublin och om det som händer och sker kring denna familj, inte minst när släktingen Emily från USA kommer och hälsar på. 

Det var för övrigt Maeve Binchy som skrev boken Huset vid Tara Road som filmatiserats. Om en amerikansk och en irländsk kvinna som byter hus med varann under en tid. Bra film!


2 kommentarer:

  1. Vilket vackert mönster. Det måste jag pröva någon gång.
    Ha en skön Söndag.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  2. Så fint det blir med bruten mosstickning. Det har jag aldrig hört talas om och det är kul att det finns så mycket nytt att upptäcka.

    Och jag blir fortfarande "avis" att du lyssnar på så många böcker :-))
    Får ju skylla mig själv att jag inte gör det när jag stickar/broderar, men tror att det har att göra med att jag sitter i öppet landskap på jobbet och det känns skönt att få lyssna på tystnaden när jag handarbetar.

    Ha fortsatt skön helg!

    SvaraRadera