27 januari 2013

Böcker och Sticke

Lite vissen har jag varit i helgen, något vajsing i kroppen som gjort den ovillig till det mesta till och med fika med dopp. Men sticka har gott bra! Och läsa och lyssna böcker!
I jord den andra lik av Varg Gyllander. Jag började i fel ände, lyssnade på den fjärde boken (tror jag det är) i en serie om kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin. Om jag kunde börja om skulle det vara med Somliga linor brister, som jag tror är den första, för jag tycker om hans stil och grepp. Varg Gyllander jobbar som pressekreterare på Rikskriminalpolisen och har liksom GW Persson stor insyn och kunskap om polisarbete. 

Anna B. Ragde är författaren till Arseniktornet som ligger och väntar på att jag ska fortsätta, men jag kommer inte riktigt in i den trots dess färgstarka karaktärer som ger mig tydliga inre bilder. Jag har inte listat ut vad mitt motstånd beror på.




Dennis Lehane har jag nog fallit för och det trodde jag inte skulle ske eftersom jag är kritisk mot amerikansk hårdkokt spänningslitteratur. Men jag sträcklyssnar på En drink före kriget. Hårdkokt och lite löst på samma gång verkar vara Lehanes recept och det håller trots att det onda är så jädrans ont. Den här boken är den första i serien om Patrick Kenzie och Angela Gennaro, och jag skulle även här börjat med den om jag hade vetat. Vill man ha några timmars underhållning och står ut med de värsta våldsorgierna är Dennis Lehane helt okej. För övrigt blir alla fördomar om detta eländiga land over there bekräftade!



TJO!

8 kommentarer:

  1. Hej Eva!
    Arseniktornet har jag läst. Du kommer att förstå, jag lovar. Krya på dig!
    Ingrid på Gotland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingrid, den där haken jag undrar över är den som gör att jag har viss svårighet att fortsätta. Berättelsen eller släktkrönikan är ju intressant och levande i texten. Men jag ska igenom den, jag lovar!
      Hälsar
      Eva

      Radera
  2. Alltså varje gång jag kliver in här så får jag sådan lust att vinna pengar och sluta jobba!! För pension det kan jag inte ta ännu - tyvärr! Det första halvåret ska jag bara sitta hemma och sticka och lyssna på böcker. Kanske måste jag ta litet frisk luft ibland! :-)

    men oj vad du har stickat på! Snygga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pysselfarmor, som halvtids"kroniker" har jag ganska mycket tid och eftersom stickning och böcker är så rogivande är det också en lisa både för kropp och själ. Men om jag hade möjlighet att välja skulle jag hellre önska ett mer arbetsaktivt liv. Nu råkade det komma en mycket, mycket elak sjukdom i vägen och det var inte det minsta roligt. Dess resultat är att jag nu sitter/ligger i soffan större delen av tiden och stickar och läser och lyssnar. "Gilla läget" låter ganska ytligt men det är det som gäller för Hudinskan oavsett om hon ligger och dör eller sitter och stickar :-)
      Nu önskar jag dig en bra arbetsvecka.
      Kram
      Eva

      Radera
  3. Ligga och dö!! Det tillåter vi inte! Vem ska då roa och inspirera oss?? Ge oss tips på läs/lyssnarvänliga böcker?? Nej, krya på dig och ut och gå igen.
    Dennis Lehane är inte någon författare jag väljer. Har kämpat mig igenom två av hans böcker, men nej, inga fler för mig!
    Krya på dig kramar från ett ruggigt Blekinge!

    SvaraRadera
  4. Hej Eva!
    Här är plusgrader och slaskigt till tusen.
    Snurrar i mitt huvud inget roligt alls.
    Jag kom till slut igenom boken du rekommenderade.
    Ha en hyfsat bra dag.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  5. Ja glömde att skriva att du skulle krya på dig.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margit, jag tog en tur med stavarna igår eftermiddag och se, jag tror minnsann jag gick ifrån det värsta av det vissna. Nu är jag på väg till Hallands residensstad Halmstad där jag ska på ett sammanträde. Ha en bra dag!
      Hälsar
      Eva

      Radera