6 december 2012

Mössan Edit och Edith

Alltså, visst kan man bli smått galen! Jag har nog repat upp mössan minst fem gånger och när jag äntligen får till det räcker inte garnet (Indiecita alpacka). Så nu måste jag klura ut en bra lösning på det hela för JAG REPAR INTE UPP EN GÅNG TILL!
Mössan Edit
Ernst Brunner har skrivit en så vacker och kärleksfull berättelse i romanform om Edith Södergran. Den är lika poetisk som Edith själv. Jag hade Ernst Brunners roman Edith liksom hennes samlade dikter i en av bokhyllorna, efter branden var dock alla böckerna förkolnade. Och nu lyssnar jag på Stina Ekblad när hon läser in boken.
Och hon gör det så bra. Jag får gåshud flera gånger om när jag lyssnar, jag rörs till tårar, jag blir så tagen. Edith Södergran föddes i St Petersburg 1892 och dog 31 år gammal i lungtuberkolos i Raivola i Finland. Hennes liv däremellan skildras ömsint av Brunner/Ekblad. De flesta känner väl igen den kanske mest kända dikten av Edith Södergran.

Jag längtar till landet som icke är,
ty allting som är, är jag trött att begära

En helt annan slags bok köpte jag på Book-Outlet i går. Massor med böcker hade travats upp inför julen. Där fanns en hel del. Men jag valde en.
Har bara ögnat igenom den som hastigast, men tror nog att där kan finnas en hel del intressant.

Ingen gran i huset men nästan!

2 kommentarer:

  1. Inte kul att behöva repa upp så många gånger,inte bra när garnet tar slut :(
    men jag är säker på att du hittar på en bra lösning.
    Gillar dina boklyssnar tips, brukar skriva upp dem på en lapp och ha när jag vill lyssna på något bra.
    Önskar dig en trevlig dag.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Så fin den är - din mössa! Men kanske kan du hitta garn på nätet? Å så ett bra lyssnartips igen - får spara på hög....jag kan ju alltid titta här hos dig när jag funderar på något att läsa eller lyssna på!

    Och jag stickar på....undrar vad det ska bli som EvaLotta har hittat på?!

    SvaraRadera