4 augusti 2012

Skogen doftar gott

Luktreceptorerna skickar signaler till hjärnan och jag tänker sött, kanske lite surt, sött igen  och så lite bittert.  Sött och ibland lite beskt men framförallt sött. 
Skogen ger ifrån sig en härlig doft, det luktar gott och jag njuter av variationerna för dofterna ändras med varje steg jag tar. I skuggan under trädkronorna rör vi oss framåt, Mika och jag. Vi har det bra! 
Och så med ens skymtar jag vatten mellan trädstammarna, men höften har  prövats nog för denna dagen och jag har ju just badat i en annan sjö.
Från det vilda hem till det planerade, det planterade!
Praktmalvan är stor och grann. Blommorna är utsökt vackra i all sin enkelhet.
I brist på plingeling med kattbjällror fick det bli hjärtan och det blev bra det också! Nu vill jag göra fler.

Och så ser det ut som de blytunga skyarna drar österut, det har slutat regna. Here we come!

3 kommentarer:

  1. Härligt! Eftersom jag är uppvuxen med skogen runt knutarna föredrar jag egentligen den framför hallands slätter och stränder...
    /Kram

    SvaraRadera
  2. Fjällmyrens dofter är väldigt speciella - de liksom finns inte någon annanstans. De dofterna har jag inte kännt när jag vandrat på myrar söderöver. Doftminnet sägs bestå länge även när människan blir litet förvirrad i huvudet....
    Det är helande för kropp och själ att vistas i naturen och ni har det skönt ni två.
    Snyggt spetshäng du fixat till!

    SvaraRadera
  3. Snygg spets + hjärtan-mobil! :)

    SvaraRadera