31 augusti 2012

Sista augusti

Sensommarljuset är det bästa ljuset på året, tycker jag. Det liksom klarnar, som efter en starroperation - ja, har jag gjort två så jag vet! 
Morgon i motljus och havet heter Kattegatt som etymologiskt betyder katthål som i kattlucka för att tala dagens språk i stället för 1700-talets holländska, men som då det begav sig stod för trång farled. 
Jag vet inte vad havet ger husbehovsfiskarna idag. Men vila behöver de nog när fiskafänget är över.

En rundvandring i pyttetäppan visar vart vi är på väg. En del har blommat ut för att aldrig mer återkomma, annat bara inlett vilotiden för att komma igen nästa sommar. Den långbenta höstastern har jag tröttnat på, inte en säsong till. 

Men några av revorna ligger nog kvar och hånler mot mig under jorden, så lätt slipper jag inte undan. Margueriterna har snart gjort sitt, men de har glatt mig sedan i maj. Vildvinet börjar övergå till höstfärger, så vackert!
Jag vet att många fasar för den tid som kommer, som drabbas av svårmod och tungsinne. Men min tur kommer också (om det kan vara till någon tröst), men först i slutet av januari eller början på februari. Nu är min tid! 

Nu när tiden är min, tänk om! Tänk om man kunde organisera sig, spalta upp vad som ska göras och sedan hålla sig till det och bocka av vartefter.
  • Sy i knappar i axelvärmaren
  • Sy ihop ärmen med koftan (det ena sitter redan fast) och sy dit knappar
  • Fästa trådar på mössor och halvvantar
  • Sätta tyg på stolsdynorna
  • Sy huvor till symaskin, hushållsassistent och skrivare (tyg finns så det är bara...)
 Tänk om, men först ska jag bara..................TJO!

2 kommentarer:

  1. Hösten är vacker - liksom vintern, våren och sommaren. Jag är inte årstidsbunden alls utan tycker alla årstiderna är fantastiskt vacker. Det enda som jag irriteras över är pendeltågen som strular med förseningar, men det gör det oavsett vilken årstid det är. Denna vecka var det problem tre dagar av fyra...vilket ledde till att det tog 1,5 timme för mig till jobbet mot 40 minuter! Hmmm...idag jobbade jag hemifrån i stället. Någon måtta får det vara på tålamodet!

    En del, ja faktiskt ganska många av mina provlappar är just med lyfta maskor ;-)

    Hoppas det slutat regna till i morgon - ska köra mc till Nora. OM det är såsom idag får det allt bli bil - någon måtta får det vara med det också att köra mc menar jag....

    SvaraRadera
  2. många gummor blir det, men en och annan gubbe också tror jag ;-))

    SvaraRadera