19 maj 2012

Händelser vid vatten

Händelser vid vatten av Kerstin Ekman är mer en skönlitterär roman med inslag av mord än en deckare. Jag tror boken kom i början av 90-talet då deckargenren inte slagit ut i full blom ( i alla fall inte i Sverige)  och började leverera travar med mordgåtor. Jag tyckte boken var fantastiskt bra!
Jag gav den till en engelsk vän, översatt på engelska förstås. Den engelska vännen (läs=lover ;-) skickade mig flera kilon bokpaket till och från och introducerade Ian Rankin, Reginald Hill, WilliamTrevor, Val McDermid med flera, med flera. Jag tänkte jag skulle återgälda något och det fick bland annat bli Händelser vid vatten. Men jag tror inte boken föll i helt god jord, eller hur man nu uttrycker det. Och nu, långt senare, när jag tar del av den en andra gång, kanske jag kan förstå varför. 
Bildkällla
Naturskildringar och miljön i det till synes ödsliga nordvästra Jämtland kanske kan tyckas alldeles för exotiskt och svårtolkat för en London-bo som inte vet något om det nordiska tungsinnet. Nåväl, nu har jag företagit mig en odyssé i den ekmanska litteraturen: Händelser vid vatten, Vargskinnstrilogin, Hunden och Grand Final i Skojarbranscen och om jag inte minns fel läste jag också Knivkastarens kvinna när den kom ut. Jag kan varmt rekommendera alla men ändå ligger nog första delen i Vargskinnet. Guds barmhärtighet, mig varmast om hjärtat men jag måste också nämna Hunden, en berättelse om en liten valp som springer bort sig i kallaste vintern. 
Kerstin Ekman är storslagen i sitt språk och hon kan konsten att skildra naturen, människorna, ja livet på ett mustigt sätt som får en att känna dofter och odörer, glädje och sorg, lust, ljuv bitterhet och rent och skärt hat. Men, som sagt, nu ska jag lämna den del av vårt avlånga land som hon så gärna beskriver och kasta mig över något mer lättsinnigt. Kanske en deckare, en ”riktig” deckare.
Min lilla vrå av världen!



2 kommentarer:

  1. Tack för din snälla fråga....ja jag måtte inte veta...känns ganska trist just nu trots sol och vackert väder! Det går ju över, men jag vet att det kommer att ta tid detta....flera veckor uschh!

    Stickar litet, läser och sitter och glor mest.

    Kerstin Ekman har jag inte lyckats läsa ännu - har kanske sagt det förrut. Kanske bör jag försöka lyssna på något av henne i stället. Fortfarande har jag svårt för att lyssna på böcker - bäst är att bläddra själv ;-))

    mysig vrå i din del av världen!

    SvaraRadera
  2. Din lilla vrå i världen verkar vara en väldigt mysig vrå:)

    SvaraRadera