8 maj 2012

En upplevelsedag

På måndagsmorgonen bar det iväg norr ut. Inte långt, bara ett par mil in från kusten. Först skulle Mika lämnas in på Stinas Hundpensionat.  Det är ett fint hundpensionat som jag varmt kan rekommendera.
Stinas Hundpensionat
När väl det var avklarat skulle jag ta mig på små slingriga vägar till Ästad Gård där det hölls en revisionskonferens för regionens och våra sex kommuners förtroendevalda revisorer. 

VILKEN RESA!

Hur ljuvligt vackert får det bara vara så här års? Jag höll då på att köra av vägen alldeles för många gånger. Vitsippor i massor, björkar med stora musöron, vårgrönt i alla dess ljusa nyanser. Traktorer ute på åkrarna med stort följe fåglar därefter.
Bildkälla
Sjöar där himmel och sol speglade sig. Uppe på höjderna vita resliga vindkraftverk. Milde min tid, en så förtjusande färd!

När jag kom in i bokskogen vid Dagsås måste jag bara stanna. Tyvärr hade jag inte kamera med mig, varför jag lånar Stina Hallbergs nytagna bilder från delar av den skogen.
Foto: Stina Hallberg, Falkenberg








Foto: Stina Hallberg, Falkenberg
Foto: Stina Hallberg, Falkenberg
Det var som att köra i en tunnel av ljus och skirt grönt. 

Och så kom man då fram till Ästad Gård och trots att himlen var molnfri blåste det is i vinden, Brrr! Men inomhus var det varmt och gott och mycket vackert och inte minst rustikt.
Ästad Gård
Lagen om offentlig upphandling, som förkortas LOU, har funnits i Sverige sedan slutet av 1800-talet och har allt sedan dess utvecklats. Vi fick oss en rejäl lektion i hur det ser ut idag och vad som är på gång och inte minst hur viktigt det är att upphandlingar sköts på rätt sätt. Att tro att man som myndighet eller offentlig verksamhet ska klara det på egen hand är att gillra fällor för sig själv. Här har EU stor makt och tolkningsföreträde. Som EU-kritiker frågar jag mig: Är det handeln över gränserna som är det viktigaste? Eller är det den goda affären?  Och för mig är svaret enkelt!

Stadsrevisionens ordförande i Göteborg berättade om den så kallade MUTHÄRVAN i Göteborg som Uppdrag Granskning och skjutjärnsreportern Janne Josefsson (hatad och älskad) avslöjade på våren 2009 (var det väl). 
Bildkälla
Man kan väl säga att vi revisorer i möjligaste mån ska försöka få andra att inse risken av att sådant kan hända om man inte har koll på sin verksamhet. En risk- och väsentlighetsanalys värd namnet och en intern kontroll värd namnet är en slags brandvägg. 

Efter ytterligare några föreläsare bar det av hemåt, med Mika förstås. Jag såg fram mot att stanna till vid Öströö Fårfarm och köpa tvåtrådigt ullgarn. 
Öströö Fårfarm
Men det var måndagsstängt, ack så synd! Men i alla fall, vilken händelserik dag!

TJO!


2 kommentarer:

  1. En härlig dag med den ljuvliga bilfärden och intressant konferens anar jag....tror Mika också hade hade det gott med litet paus från dig

    Sveriges skiftande årstider är ljuvliga!
    :-)))

    SvaraRadera
  2. Vilken fin resa du fick! Visst är det är det som bäst nu, "mellan Hägg och Syren"!
    Ha en fortsatt bra vecka!

    SvaraRadera