6 februari 2012

Stum


"Stum sitter guden" tror jag är titeln på en av Anna Janssons kriminalromaner från Gotland. Jag har läst den men minns inte mycket, det var ju några år sedan.  Så är det, periodvis plöjer jag böcker som bonden plöjer sin åker, men alldeles för få fastnar och ger bestående avtryck. Minnet krymper och det blir fort trångt och saker liksom trillar ut. Det finns de som kallar stället där vi lagrar minnen för minnesbanken. I såna fall har jag ett pyttelitet bankfack som inte håller tätt. 


Jag tycker det är så roligt att blogga, att minst varannan dag få ihop en text med illustrationer som jag tycker håller publikt. Men nu känns det ganska stumt. Stum sitter Eva! Ibland måste man överdriva lite för att för att få till det…  
MEN
Jag reser mig igen, Jag reser mig igen, Jag reser mig igen. Thorsten Flinck må vara en gubbe som inte kan låta bli att klappa flicksnärtor på rumpan. För det ska han ha några pekpinnerapp på fingrarna. Men till skillnad från de andra gaphalsarna och brölarna, i alla fall de jag såg på SVT Play innan han äntrade scenen, var han bra och uttrycksfull. Resten av bidragen struntade jag i eftersom jag visste att ingen skulle kunna vara mer levande på scenen.

Koftskrället växer, nu är snart bakstycket klart, sedan ska det sträckas ut och sys ihop och så vidare. Det där med att sticka i tunt ullgarn på lite större stickor gjorde jag bra, den blir så lätt – och ändå varm. 
VisaLisas Offe-kofta gillar jag verkligen. Men inte en kofta till direkt efter den andra, kanske till hösten.
Bild

2 kommentarer:

  1. Tycker din kofta ser ut att bli jättefin! Jag är också sugen på OFFE-koftan, men som vanligt har man ju en massa annat på G! Nån måtta får det allt vara!
    Och du! Tack för du förgyller vår vardag med dina härliga blogginlägg! Många goa skratt har jag fått och det vet ju alla, att skratta förlänger livet! Så fortsätt du, så blir vi nog hundra år allihop!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja jag undrar vad det är som gör att man inte kommer ihåg handlingarna i böckerna lika bra som förr....men jag kommer ihåg att Stum sitter guden var bra - alltid något!
    Har inte tittat/lyssnat alls på bidragen så jag har ingen aning om hur de låter.
    Koftskrället ser fint ut och kanske någon dag stickar jag också en egen skrälle. Har ännu inte fått upp tålamodet på så pass nivå att jag orkar med så stora projekt....
    Dina inlägg är alltid intressanta...jag är mera fåordig...norrländskt fåordig ;-))

    apropå sova ute så kanske man kan kalla det att sova ute när vi övernattade i Jukkasjärvis iglo...jag har aldrig sovit så gott! I tält och i vindskydd på sommaren är en helt annan sak än på vintern. Men gubben och jag pratar om att kanske testa en natt till påsk. Vi får se hur vädret är däruppe då. Och vi kommer att lägga oss i så fall vid huset så att det bara är att knata in till sköna sängen om vi ångrar oss ;-))
    Men vi har så mycket ugglor däruppe så de håller väl oss vakna hela natten med sitt hoande!

    SvaraRadera