16 oktober 2010

7. Blod, svett och tårar för en kofta

stickalätt, garnbutik i Falkenberg, hittade jag en så fin kofta i lin. Åh, en sån vill jag sticka! sa jag. Och hem med lingarn, nu skulle det stickas kofta för den skulle jag ha på mig på en mässa i Malmö i slutet på augusti. 

Blev den färdig? Nej och nej och åter nej! Jag har repat upp och repat upp och repat upp och nu är garnet så slitet att det inte går att sticka med det. Alltså, jag stickar, verkar det som, osedvanligt hårt. Därför ska jag  GÖRA STICKPROV. En dyrbar läxa, kan jag lova! 




Jag ska aldrig mer sticka, aldrig någonsin mer ska jag sticka, tänkte jag och nästan grät. Jag gråter nästan nu också när jag tänker på det, för där ligger den i påsen, halvdan och eländig till ingen nytta.


Men efter några dagar började det klia i fingrarna. Jag ställde mig framför spegeln och affirmerade: jag kan sticka, jag kan sticka, jag kan sticka, tills jag verkligen trodde på det. (Jag gjorde detsamma när jag skulle börja jobba som tv-reporter, hela vägen i bilen till jobbet sa jag till mig: jag är bra, jag är bra, jag är bra! Det var ett himla tjatande, till ingen nytta för jag blev aldrig någon stjärnreporter - häpp!)

På´t igen! Härligt garn, mjukt och gott att ta i, Araucania. Men här gick det inte att använda finstickorna. Nej, nu blev det att ta fram det stora artilleriet, som finns hos grannen. Jag tror baske mig jag stickar med storlek 7, stickorna är feta som prinskorvar. Och otympliga! Och garnet slingrar sig som lianer runt och runt igen och snor in sig.
Men jag ska inte gråta och den ska bli färdig. Trots att jag är korkad och stickar utan mönster.

3 kommentarer:

  1. Ge inte upp din fina lintröja. Sticka på den också så ska du se att även om du tycker att det är slitet nu så blir det fint i slutänden. Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag sporrad. Jag ska verkligen försöka, tack!

    SvaraRadera
  3. Ser ju snyggt ut så långt du har kommit. Det blir ju helbta trots inget mönster. Kör på känslan du, kommer ju bli bra!!

    SvaraRadera