24 mars 2015

BOKEN

Senast jag läste något av Niklas Rådström var när jag läste/lyssnade på Absint. Boken om den lilla blåmesen. En alldeles förtjusande berättelse!

Nu läser jag/lyssnar på boken BOKEN av samme författare och även denna gång är det författaren själv som läser (en av de få som gör det bra).
I boken BOKEN sitter mannen böjd över en bok med blanka blad och skriver in världen, sådan han vill den ska vara och sådan den blir. Det blir många omskrivningar eftersom de människor som befolkar BOKEN gör lite som de själva vill, väljer andra vägar än de mannen med pennan tänkt sig. 

Jag är mycket imponerad av Niklas Rådströms tolkning, av Niklas Rådström som en slags exeget. Men som det söndagsskolebarn jag är/var och som redan då det begav sig tyckte många av bibelns berättelser var alldeles uppåt väggarna, kan jag trots Rådströms vackra språk inte låta bli att till och från känna mig lite uttråkad. Jag menar, man har ju hört dom förut, berättelserna! Så jag tänker, för att jag ska kunna njuta av de kanske tvåhundra sidorna eller mer som återstår, måste jag koppla bort urkunden och bara lyssna till Niklas Rådström fantastiska språk som griper tag i en med hull och hår! Bara lyssna som om berättelsen eller berättelserna aldrig berättats förut!


Idag blev jag riktigt nöjd med en bild!
Och det är rena slumpen att jag får till det - nästan!

1 kommentar:

  1. Jag får nog ta och skärpa mig och ge Niklas Rådström en chans till....jag kanske inte var "mogen" att läsa hans böcker för så där massor massor massor med år sedan ---- :-)))
    Den katten visar känslor! Ser du det?

    Nu far vi till gården och gu' så skönt att bara få vara och vila, sticka, fika, promenera i skogen efter skoterspåren---inte göra något vettigt alls helt enkelt! Känner att jag behöver det jättemycket just NU!
    sen kommer jag - har lagt in om semesterdag på fredagen!

    SvaraRadera