24 augusti 2014

I huvet på en tillfällig dysterkvist!

Gruppen äldre 65+ växer och blir dessutom äldre och kräver mer och mer, nöjer sig inte med det lilla (eller vad olyckskorparna nu kraxar om). Detta har varit ett återkommande tema på de KOMMEK-mässor jag deltagit i. Så även denna gång! 
Hur ska vi finansiera den framtida välfärden och då framförallt vården och omsorgen av de som är 65 och äldre? Det kanske gäller att prioritera vad skatteintäkterna ska gå till, kanske borde bidragen till de välbärgade i till exempel Danderyd, alltså subventionerad städhjälp, hellre gå till de som verkligen behöver stöd. När marknadsliberaler försöker lösa ”problemen” blir jag alltid misstänksam; vem gynnar det mest! Det är något som haltar i hela systemet, man vad? Det kan bli bättre, det kan bli sämre! Och domedagsprofeterna talar om att situationen i världen idag är mycket snarlik den före första världskriget; länder som gör anspråk på makt som Ryssland, Kina, Indien och religionskrigen som blossar upp lite här och där och FN som inte har mycket att säga till om längre. 

Och här sitter man under en himmel där regnmolnen bara drar in och regnet faller lite, men mycket, som det vill. Det är då ingen ordning och reda på något längre. Allt känns upp och ner eller så är det bara i min tankevärld det är så och den projiceras på storbild utanför mitt huvud och man blir som lite dyster. Man kanske skulle läsa om P J Jersilds dystopiska roman Efter floden, det är ju alltid en tröst att vi i alla fall inte är där ännu!
Nej, nu jäklar får det vara slutgnällt!
Istället för att klaga kan man brodera fram en fågel!
 
Istället för att klaga kan man brodera fram två fåglar!
Till och med tre fåglar!

4 kommentarer:

  1. man får välja sin läsning men omsorg, jag har min 82-åriga mor som förebild, hon gnäller inte... och min kompis bor i Danderyd :)

    SvaraRadera
  2. Ser att du inte flutit bort med allt vatten ni fått i Halland!! Regnet har hunnit i fatt oss, nu när vi är på hemmaplan. Åska och regn, då får det bli lite datortid. I sommar har det varit dåligt med tid tid datorn, för det gäller ju att njuta av sommaren! Höst blev det över natten och jag som har en vecka kvar av min sommarsemester!!
    Simma lugnt!!

    SvaraRadera
  3. Ja huvva när man börjar fundera kring det där med vård och omsorg och rättvisa då blir jag bara ledsen.......var och en tänker på sig så är det nu för tiden tyvärr.
    Det gäller att brodera sig lycklig i stället! ;-))

    SvaraRadera
  4. jag hinner nog brodera både två, tre och fyra fåglar medan jag grubblar över året val

    SvaraRadera