9 februari 2014

Lite mer Munthe och därtill James Bond

Lite mera Axel Munthe (1857 -1949) som var verksam som läkare i Frankrike och Italien och författare till Boken om San Michele. Med ca 15 års mellanrum har jag läst den och har nu avverkat den en tredje gång och den är fortfarande lika bra och underhållande. Boken är en skildring av samtiden ur framförallt ett samhällsperspektiv och ur ett medicinskt perspektiv.
Axel Munthe var till viss del barn av sin tid, men framförallt en mycket modern människa, radikal och nytänkande. Hans kollega, landsmannen Nordström (Norström) råder honom att hålla tyst med sina funderingar. Än idag skulle Axel Munthe kunna väcka bestörtning. Boken om San Michele ger jag för tredje gången högsta betyg!

På biblioteket blev jag mäkta förvånad. Har Sebastian Faulks skrivet en Bond-roman. Hur vågar han utmana Ian Fleming på det viset även om Bonds skapare ej är i livet! 



Men baske mig, jag tror han klarar uppgiften. Inte för att jag läst Ian Fleming, men några filmer har det ju blivit. Vissa passager tror jag dock inte Ian Fleming skulle skrivit, men whiskey, gin och tonic, fina viner, ett evigt bolmande, god mat, vackra kvinnor, hemska skurkar och annat Bondskt finns absolut med. 
James Bond återkallas till London och Secret Service efter en längre tids beordrad tjänstledig (betald förstås). När han återvänder ser han hur staden förändrats, långhåriga ungdomar släpar benen efter sig på övergångsställen och trottoarer, vissa av dom till och med sitter ner med benen i kors. Vad har hänt! När han sedan träffar sin chef blir han varse att denna börjat med yoga. Jisses!

Annars är Sebastian Faulks författaren som skrivit Birdsong för mig, denna underbara bok (jag tror att svenska titeln är en direktöversättning). 

Och Charlotte Gray som filmats med Cate Blanchett. 
Så är det ju OS, det kan väl ingen undgå. Jag följer inte med mer än att jag läser rubriker i nättidningarna. Men det betyder inte att jag inte gläds åt de som tar medaljer och lider med alla dom som inte hamnar på prispallen trots att de slitit i fyra år för dessa olympiska spel.
TJO!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar