13 november 2013

Opp Amaryllis med mera

Kjell Eriksson har lämnat Uppsala och Ann Lindell för en ö utanför Salvador i Brasilien. Spetsad som boken heter kändes lite konstig början, för man har ju läst ganska många Lindell-berättelser från Uppsala och Uppland. Nu plötsligt befinner man sig på en annan kontinent och med en Santos i stället för en Ann Lindell och i en helt annan miljö. Men Kjell Eriksson kan sin sak och boken är bra, spännande och fylld av brasiliansk hetta. Till Spetsad har det stickats, bland annat i restgarner.
Vad roligt att få in en Amaryllis i huset. Jag hoppas den ska slå ut till advent, vit är den, en röd kan jag tänka mig till jul!
Jisses, vad det tjattras strax utanför. Fågelbordet gjorde succé från första stund. Hampafrön är smaskens! Så kan även jag sitta på första parkett och titta på småfåglarna som kalasar för fullt. Härligt! Jag tror jag främst har gråsparvar och pilfinkar som gäster, liksom talgoxarna som gör skäl för namnet då de föredrar talgbollarna.

3 kommentarer:

  1. Ser fint ut ditt restgarnsprojekt. Vad ska det bli??
    Gillar också Amaryllis, men på mitt bord står en röd, eller rättare sagt den ska väl bli röd när den kommit upp.
    Mysigt med fågelbord. Saknar det, för här i hyreshuset får vi inte ha det på balkonger. Kan jag väl förstå, inte kul för de som bor under, men all fågel skit sm trots allt blir, även av små fåglar.
    Ha de gott!

    SvaraRadera
  2. Fågelbord kallas av en väninna för katt-TV ;)
    Blev lite nyfiken på boken, men får väl först höra klart Ann Rosmans "Själakistan". Och det gör faktiskt inte "ont"!

    SvaraRadera
  3. Och där anar jag en taxrumpa... ;)

    SvaraRadera