7 mars 2013

Böcker och Muffins

Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen

Jag gör min första bekantskap med Adler-Olsens författarskap. Han har skrivit en serie om tre böcker om kriminalaren Carl Mørk och hans assistent Hafez el-Hassad och för en gång skull börjar jag i rätt ordning. 
Kriminalpolisen Carl Mørk och hans assistent Hafez el-Hassad utgör ett ganska udda par på Avdelning Q som arbetar med äldre olösta fall. Boken är bra, håller mig i spänning mest hela tiden och Stefan Sauk är bra som uppläsare med sin till och från ironiska och sarkastiska ton som även ger innehållet en  viss humor. Jag skrattar flera gånger (och jag är inte särskilt lättroad) samtidigt som det bitvis är läskigt äckligt spännande. Det udda parets första fall blir att utreda ett försvinnande, en högt politiskt uppsatt kvinna försvinner från en färja utan att ha återfunnits. Vad var det egentligen som hände? Ja, kanske är just det inte särskilt troligt, men so what? Fiktion är fiktion.

Ondskans pris av Seth Matsson (debut)

Denna boken bygger på verkliga händelser som utspelar sig i Malmö 1945 då flyktingar från koncentrationsläger kommer med båtar till staden. Douglas Palm är polis och hans fru Anna är frivilligarbetare på uppsamlingsplats för flyktingarna. 


Det är ett slags tidsdokument från en tid då det först i mötet med dessa sjuka och utmärglade går upp för oss svenskar vad som verkligen hänt och det blir så fullständigt obegripligt. Men modet måste hållas uppe för att dessa människor ska få den hjälp och det stöd de behöver. Det sker ett mord på en av kvinnorna i uppsamlingslägret och polisen undrar varför. Läsaren tror sig ana att det kan bero på att även kapos finns bland de som omhändertagits, kapos som var lägerfångar och som arbetade för tyskarna och var kända för sin brutalitet. Det finns en del som händer vid sidan av och jag vet egentligen inte varför författaren gör sig det besväret när huvudintrigen är intressant nog så det räcker.

Idag är jag helledig med många timmars sömn bakom mig. Det blir så, många timmars sömn alltså, när bokslut för regionen ska gås igenom. Huvudet kokar över av alla uppgifter om siffror och verksamheter och tröttheten är TOTAL. Men idag är jag pigg och jag inledde morgonen med att baka muffins :-)
 Kardemummamuffins

TJO!

2 kommentarer:

  1. Men så bra att jag får ett utlåtande om Jussi Adler-Olsson. Jag har inte läst en enda bok av honom. Det var längesedan jag bakade muffins - ja överhuvudtaget några kakor/kaffebröd.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Tackar för fina boktips! :-) Kardemumma är mums!

    SvaraRadera