3 december 2012

Östafrikansk hetta och nordisk kyla

Jag säger det igen. Jag föredrar Henning Mankell som skönlitterär författare utan mordgåtor och kriminalkommissarier. Nu har jag lyssnat på Minnet av en smutsig ängel, uppläsare Angela Kovács. Boken utspelar sig vid förra sekelskiftet. Norra Sverige är inte bara fattigt utan mycket, mycket kallt. Mamma Elin ser till att dottern Hanna finner sin försörjning vid kusten. Livet tar en annorlunda vändning för Hanna Renström då hon som kocka mönstrar på ett fartyg som ska frakta timmer till Australien. Av en särskild anledning kliver hon av fartyget i Lourenço Marques i portugisiska Östafrika, nu som Hanna Lundmark. Under resans gång har hon både gift sig och blivit änka. 
Hon råkar illa ut i Lourenço Marques men har tur att tas om hand av svarta kvinnor som hjälper henne tillbaka till livet. Tiden i staden förändrar Hannas liv igen och snart har hon ett annat efternamn och snart är hon åter änka med ett något annorlunda arv. Staden präglas förstås av kolonialismens vita överhöghet och de svarta som behandlas mycket illa. Hanna befinner sig någonstans mittemellan, kan inte känna någon samhörighet med de vita kolonisatörerna och de svarta släpper inte i henne i deras gemenskap. Hennes närmast förtrogna blir en apa. Henning Mankell spinner en historia  utifrån en uppgift i ett arkiv någonstans på den svarta kontinenten. 

Tidigare har jag (förutom några av Wallander-böckerna) läst Italienska skor, Tea-Bag, Djup  och samtliga var mycket bra. När jag går går in och kollar Mankells hemsida blir jag varse att där finns mer att läsa:   http://www.henningmankell.se/


(Portugisiska Östafrika var en portugisisk besittning ända fram till 1975 och ersattes då av  ett självständigt Moçambique)

*******************************  

Måtte detta härliga väder få vara i några veckor utan att börja slaska som blötsnö. Men det är väl för mycket begärt så här nära havet och med Golfströmmen någonstans därute.
Jag tycker så mycket om den svaga men härliga doften av snö!

*******************************   

Katterna sitter vid oljeelementet som utstrålar värme mitt i rummet. De väggfasta är avstängda. 
Men när det vankas kokt fisk är det köksbordet som gäller. "Man måste ju ha koll på vad mänskan gör"!
För övrigt är det upprepning som gäller, gång efter annan, fattar inte vad det är med mig, har alldeles tappat kontrollen :-)

OJT!

1 kommentar:

  1. Men nu blir jag glad för nu kan jag säga att den har jag läst :-))) ja det mesta av honom tror jag faktiskt.
    Förstår varför kissemjauarna sitter där vid elementet när de väggfasta är avstängda. Det skulle jag också göra. Varför är de stängda - nyfiket frågat.
    Vill det sig inte för dig med hatten?
    För första gången deltar jag i en mysteriestickning....du vet man får litet ledtrådar varje dag, men man får inte veta vad man stickar. Men jag anar.....jag tror jag vet vad det är. Ska du hänga med - hos Tålamodpåsen (EvaLotta)? http://jultalamod.blogspot.se/
    Det är en tjej med många strängar på sin lyra!
    Jag anmälde mig först igår, men har nu hunnit sticka ikapp. Men jag inser att jag stickar för hårt så jag ska starta upp en till i morgon.
    Det är skönt att det är snö - vitt och ljust blir det. Hoppas också på att det ligger kvar i ett par veckor.

    SvaraRadera