12 juli 2012

Svensk sommar, deckare med mera

De tidiga mornarna då himlen ännu inte bestämt sig är ett osäkert kort när jag sätter mig på cykeln med Mika bredvid. In i skogen bär det efter att ha passerat öppna fält.  Mika är en lycklig hund och jag skrattar högt åt hennes tokerier. Har vi tur är vi torra när vi väl kommer hem.

















När matte satt sig vid datorn med en kopp kaffe, lägger hon sig nöjd i sängen och småpratar med Fiddelutt.

Jag fann Nattens Grymma Stjärnor på Kupan. Kjell Eriksson borgar alltid för god litteratur. Jag har nog läst de flesta av böckerna i serien om Ann Lindell, inte i ordning men det har fungerat bra i alla fall. Historierna utspelar sig i Uppsala med omnejd, och det är ju bekanta områden för mig som huserade där i så där en fem-sex år.

Jag läser så mycket och blandar i bland ihop böcker och författare, men om jag inte misstar mig så skriver Kjell Eriksson mer lågmält än högljutt. Inte för att det saknas spänning, men tonen är behagligt lugn. Att författaren också är trädgårdsmästare går knappast att missta sig på då naturskildringar inte saknas. Och dessutom är han Ordfront förlag trogen.








Jag är så nöjd med mitt "nya" skåp även om det ännu inte är klart. Schabloner går inte att hitta i Falkenberg och jag vågar inte ge mig på att måla på fri hand, så jag väntar. 
Symaskinen har fått lämna ena köksstolen för en hylla i skåpet och det ska sys en matchande huva.  En låda ska få sig en omgång med stearin. Och plötsligt har jag en vägg att hänga bilder på. Bor man "compact" måste man skapa "space" för att kunna andas och jag tror jag lyckats.

Simon (son) och Malin (flickvän) bor och jobbar på Malta. Vilken utsikt från en arbetsplats! Men 40 grader i skuggan kan vara tufft och inte kan man svalka sig heller för havet är ljummet och duschvattnet likaså.
Men jag är på väg om än inte precis just nu så lite längre fram.

1 kommentar:

  1. Kjell Eriksson gillar jag också! Skåpet blev himla snyggt och jag väntar spänt på att se det schablonmålat.

    Absolut ska du åka till Malta - det är en underbar ö att upptäcka. Så fyllt med historia och fantastiska platser att se.

    Vi har haft ett enastående väder sedan vi kom i lördags, men nu har det börjat regna....jag hoppas verkligen det bara varar över natten för i morgon har vi en hel del mysiga grejer inplanerade med sönerna och deras familjer.
    Ha det bäst!

    SvaraRadera