29 mars 2012

Ja, det är våren, ja det är våren….


Nu myllrar det! Det myllrar av liv under jorden, i den, på den och över den. Små gröna blad sticker upp ur myllan och lovar ännu en sommar. Det gör skatorna också, de bygger bon i en rasande fart. 
Bildkälla
När ungarna kläcks och Fidde smyger omkring med sin bjällra runt halsen kan man tro att helvetet brakat lös i trädtopparna för det skränas något alldeles otroligt. Utanför mitt springer strandskatorna på sina snabba ben. Jädrans, vilken fart de har!
Bildkälla
På taken sitter stortrutarna och dansar för varann, böjer, sig, krummar till sig och har sig. I buskagen samlas de små fjädrarna och sjunger för full hals. Vilket herrans liv uti vår hage!

Och jag är vårtrött och kropp och själ torrgråter. Vill bara ligger under gosefilten och vara en potatis. Gårdagens långbänk med planering för kommande granskningar kändes som ett maraton eller ett vasalopp, fast jag varken deltagit i det ena eller det andra. Men man säger ju så!

I soffan i horisontalläge har nu (fd) svägerskans mössa tagit form. Hon önskade sig en i brunt och svart och så här blev den efter en modell hon tyckte om. 
 Heja Faster, hoppas du blir nöjd!

Frösådd inomhus tidigt på året har jag faktiskt aldrig ägnat mig åt förut vad jag kan minnas, men nu gör jag ett försök. 
Jag ska försöka vårda dom med omsorg, de små pyttefröna. Tänka sig att det i ett litet ”sandkorn” kan ligga en arvsmassa för en blomsterprakt utan dess like. Det är ta mig tusan andäktigt till och med för en ogudaktig som jag/mig!

TJO!

1 kommentar: