25 februari 2012

Om ditten och datten


Sandstränderna är sig sällan lika från dag till dag. I natt har det blåst rejält och på Bobergsstranden ligger det rikligt med uppkastad tång. Vattnet skär djupa fåror i stranden och plötsligt tar det tvärstopp. 
För Mika finns det inga såna hinder, likt ett rådjur som studsar över ett stängsel tar hon sig över breda och vattenfyllda diken. Jag lommar efter och känner mig som klumpeduns när jag inser att inte ens nyinköpta varmfodrade höga gummistövlar med plats för raggsockor kan få mig att chansa. Det kan ju bli ett magplask! Så det blir till att vända om och gå norrut mot Hansagårdsstranden, tills samma hinder dyker upp där. Alltså får jag traska fram och tillbaka så Mika får springa av sig. 
Bildkälla
Under tiden lyfter några sångsvanar en bit ut på isen. Vingslagen hörs en stund tills de drunknar i blåsten. Lite längre bort ligger ännu några sångsvanar och guppar tillsammans med tre kanadagäss, en fin metafor för en väl fungerande integration.

Apropå det där med att traska fram och tillbaka. Det var morfar Werner bra på. Han traskade många kilometer varje dag i rummet intill köket, på den långsmala trasmattan. Där gick han lång och reslig, med cigarrillen i mungipan och händerna på ryggen, fram och tillbaka till ljudet av den mycket enkla men ack så fina moraklockan som tickade och tackade. Mormor tyckte inte om det. Trasmattan nöttes längs med mitten under hans stora fötter och hon hade en finare matta som fick ersatta morfars gångmatta när det kom främmat.

Katterna hjälper mig pressa koftärmarna som ligger uppnålade under handduken. Det ligger även några andra projekt därunder. 
Frågan är vad jag ska sätta händerna i idag?  Vad jag ska lyssna på vet jag däremot.

Grand Final i skojarbranschen av Kerstin Ekman, uppläsare: Katarina Ewerlöf. Men om jag ska vara ärlig, blir jag lite förvånad när jag lyssnar på den. 
Jag hade inte kunnat gissa på Kerstin Ekman och någon bett mig gissa författare. Men hur som helst, Grand Final i soffan, ett sticke och en kopp kaffe  efter en frisk tur till havet med Mika är inte det sämsta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar