11 november 2011

Mina mössor

Alltså, jag gillar inte millimeter-exakta stickbeskrivningar. Så fort jag får ett i min hand känner jag mig ofri. Därför gör jag heller inget avancerat, för det klarar jag inte på egen hand.

Jag får ofta beröm för mina mössor och därför vill jag dela med mig. Så här enkelt är det!


Här är grundmodellen. Med den som utgångspunkt kan man variera sig nästan hur mycket som helst. Jag börjar med att sticka mösskanten som när det är klart kommer att se ut som ett pannband. Bredden väljer man själv, blir den för bred kan man vika den dubbel. Jag brukar lägga upp 12-16 maskor beroende på garnet och sedan kan man låta fantasin flöda vad gäller sticksätt och färger.



Till favvis-mössan har jag använt flera färger och garner som inte skiljer sig nämnvärt i grovlek. När mösskanten når runt huvudet som ett pannband maskar jag av. Man kan gott låta pannbandet sitta ganska hårt åt, risken är annars att mössan blir för stor.

Den här blå/grå-randiga blev alldeles för stor för mig för att jag stickade kanten för lång. 

När kanten väl är stickad plockar man upp maskor längs långkanten från rätsidan, jag brukar försöka plocka från varje stickat varv och jag använder virknål, det gör det smidigare.

Efter ett varv eller två på stickorna ökar jag. Hur många man ökar med beror förstås på hur bulligt man vill det ska bli. Som regel brukar jag nog öka 1 maska vart 3-5 varv - jag menar förstås maska och inte varv.

Och så stickar man på och man kan sticka rätstickning och slätstickning. Ett räta varv på det aviga då och då blir snyggt. Vill man göra sig besväret kan man ju sticka lite mönster, men det har jag inte provat - ännu. Till höger har jag blandat in effektgarn och på den gröna mössan fungerade det.

Här provar jag att sticka in ett effektgarn som är alldeles för ojämnt. Effektgarnet är väldigt tunt vissa partier och sedan blir det rätt som det är jättetjockt. Jag tror inte det kommer att bli bra!


Nåväl, man fortsätter sticka tills man tycker att det börjar bli dags att ta in för skulten. Stickar man med rundstickor med lång tråd mellan är det lätt att prova sig fram. Hellre stickar jag några varv för mycket så mössan blir lite pösigt och inte stramar åt.

När man så kommer dithän att det är dags att minska kan man göra det enligt följande och från rätsidan. Sticka 10 maskor, sticka ihop de 2 följande och fortsätt så varvet ut. Nästa räta varv stickas 9 maskor, de två följande stickas ihop och så fortsätter man varvet ut. Nästa räta varv stickas 8 maskor och två ihop och så fortsätter man så varvet ut. Fortsätter man så slutar det med att man har ett visst antal maskor kvar och dessa brukar jag sticka ihop två och två tills det bara är några få maskor kvar. Dessa maskor drar jag garnet igenom och drar åt.

Här har jag stickat en litet korv och sytt fast det på toppen.  På den blå/grå-randiga mössan har jag plockat upp maskorna på toppen och stickat en liten korv.


Garnåtgången ligger nog på minst 200 meter, gärna några meter till för säkerhets skull. Alltså, titta inte bara på hur mycket garnet väger utan också på hur många meter garnet är.

Jag hoppas jag varit tydlig i min förklaring 
av hur jag gör mina mössor.
 
Vill du prova önskar jag dig  LYCKA TILL!


1 kommentar:

  1. Hei søte du:))

    Hvilken bra beskrivelse på å strikke luer! Virkelig smart å strikke på denne måten. Dette skal jeg forsøke en dag. Takk for tips :)

    Håper alt står bra til med deg:)

    SvaraRadera