30 januari 2011

50. Och solen lyste in...

Vilket obarmhärtigt ljus! Varenda skrymsle blottlades i det starka skenet och dammkornen växte och blev stora som tennisbollar. Fy bubblan! Det var bara att ta fram såpan och en av mina underbara "disktrasor" som kan användas till allt. Allra bäst blir dom i rätstickning. Rillorna river samtidigt som de är mjuka.
Nu har jag nog tagit mig vatten över huvudet. Garnet som ska bli en tunika som matchar mina nyinköpta kängor är inte det lättaste att sticka i. Jag har mätt och måttat med maskor och centimetrar, men jag misstänker att det kan bli vad som helst av detta - om jag har tålamodet att sticka på.
Första skulten/taket på mössan (jag och mina pinnar) blev inte alls bra. Den passade bättre som lampskärm. Så nu har jag repat upp, och goda grannen har hjälpt mig, för det är inte lätt att få en uppfattning om hur det ser ut däruppe, när man tittar sig i spegeln. Visst vore det bra med en sån där hatt-stock, eller vad det nu heter...
Jag köpte svart quinoa, och tallriken blev så fin så jag tog ett kort. Avocado, tomater, fetaost och svart quinoa och lite aromatisk olja (apelsin och saffran) tillsammans smakade mer!
 Och så har halva söndagen passerat förbi! Helgerna går för fort, tycker jag. Alldeles för fort! Men jag tror inte den här lilla Ola-pojken har någon tidsuppfattning att tala om.

13 kommentarer:

  1. Det verkar som du fått ut mkt av söndagen redan!

    SvaraRadera
  2. Usch ja, den underbara solen kan få en att se allt det man inte ser annars, damm =) Vilka snygga kängor du hittat! & ge inte upp med tunikan i nya garnet, kommer bli skitsnyggt tillsammans 0) Må gott!

    SvaraRadera
  3. 4U2, jag har städat och bakat men hade hellre stickat. Nu ska jag i alla fall sätta mig en stund!

    SvaraRadera
  4. Jag rymde hemifrån när solen tittade fram och jag såg allt elände i hörnen....nu är det mörkt när jag kom hem. Inget damm ser jag ;-)
    så'nt garn (rosa) är för jädrans jobbigt när man stickat fel och måste repa upp...huuuu..
    å din mössa kommer att bli superfin - otroligt fin eftersom du är så noga. Jag tycker den är fin nu redan!
    men lilla waffsen - Ola - gu' så söt. Ser ut o sova gott!

    SvaraRadera
  5. Säger som pysselfarmor - det gäller att ha tungan rätt i mun när man stickar med sådant garn för det är eländigt att repa upp, man får sticka "baklänges". Vet för jag stickar i ett liknande garn och upptäckte efter 20 varv (med ca 200 maskor på stickan) att jag gjort fel, fyyyyy. Mössan blir jättefin. Och söta lilla Ola. Jag kan av någon anledning inte se bilderna i Disas blogg så det var kul att se.

    SvaraRadera
  6. Om jag stickar några varv noggrant och felfritt varje dag blir den väl klar till slut...till slut...till slut...

    SvaraRadera
  7. Om du gör tunikans alla delar lite förstort så kan du trixa och sy ihop den som du vil ha sedan. Men då måste du våga klippa i stickningen.

    SvaraRadera
  8. Jag vet, här ser vi hur dammtusarna parar sig med katthåren :)
    lampskärm... hi, hi som det kan bli :)
    Ha en trevlig dag.
    Annika

    SvaraRadera
  9. Det blev ju bra. Har testat men jag får inte heller den sidan att fastna. Knepigt.

    SvaraRadera
  10. Dammtussarna är ju Änglarnas tofflor. Tar du dom så fryser de ju om fötterna vi som har så kalla golv.......

    SvaraRadera
  11. Lotta, så många änglar tror jag inte att jag har. Bakom soffan har de nog så det räcker...

    SvaraRadera
  12. Hei Eva:) Så kjekt du etterlyser meg, litt lei bloggen min for tiden, kanskje det er vinter depresjon på gang.. mangler litt energi for tiden, men det kommer seg nok. Herlige valper dere har fått, utrolig sjarmerene!! Gratulere:)

    Jeg og familien reiser til Geilo i dag og blir der til søndag, for å stå på ski, så da kan det hende energien min kommer tilbake etter det:) Takk for at du savner meg, det varmer:)

    Stor klem til deg!!
    Anita

    SvaraRadera
  13. Tack för fin kommentar om mina grytlappar! :)

    Jag vet ju inte hur mössan såg ut på, men nog blev den fin som lampskärm i alla fall! Sötaste valpen också! :)

    Kram!
    /Hedvig

    SvaraRadera