13 mars 2013

Soffpotatisar

Ena dagen är gräsmattan utanför vintergrön för att nästa dag vara vintervit. Det är mars, men är det inte i april vad som helst kan hända... 
Mjukisarna gillar inte snö. Bläk, säger dom, när jag öppnar altandörren för att släppa ut dom och dom vänder på fläcken. Soffan är bäst en dag som denna!
Soffan är bäst alla dagar, säger matte. Och framförallt när hon är lite hängig. Det går något, sägs det och hon har nog fått det. Hon ser lite medtagen ut!



*******************


Minnet är lite grumligt, kan jag konstatera tre cd-skivor in på Den slutna cirkeln av Willy Josefsson. Den här har jag ju läst, så snopet! Men jag fortsätter för inte är jag riktigt säker på hur den slutar. En psykiater råkar på grund av en paranoid patient ut för en hel del konstigheter som gör att han själv tror sig jagad. Är han det eller är han det inte... 

 Ett gammalt foto i ett tidningsarkiv verkar spela roll i det som sker. Parallellt med det som händer i nutid utspelar sig en dramatisk händelse i samband med en flykt över Öresund 1943. Det är en spännande bok!


Kommer aldrig mer igen av Hans Koppel påminner lite om ovan nämnda bok då gamla synder blottläggs och straffet kan bli dyrt liksom att händelserna utspelar sig i närheten av Öresund.  

Mike och Ylva bor med sin dotter Sanna i ett hus utanför Helsingborg. Ylva är på väg hem från jobbet, Mike och Sanna väntar hem henne till middagen. Men hon kommer inte hem. De två poliserna som har hand om fallet misstänker att Mike bragt sin hustru om livet. Månaderna går och ingen tror att Ylva ska komma hem, i alla fall inte i livet. Vad inget vet är att hon är närmare än någon kan tro. Detta är också en mycket spännande bok!

2 kommentarer:

  1. Vilka söta soffpotatisar du har! Inte roligt med denna läbbans influensa som härjar. Är inte till 100 återställd än fast det är flera veckor sedan jag blev "däckad" och rest mig igen (ha ha tänkte inte på den schlagern när jag skrev det!)

    Tänk du - nu har jag även bloggat om några böcker jag läst. Men vet också att det är fler, men jag har slarvat med att notera vilka det var så det har jag redan glömt. Och så blir det då så att man helt plötsligt läser om någon.....känns verkligen igen!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad jag blir sugen på siames igen, när jag ser dina fina soffpotatisar! Men jag stålsätter mig och håller till godo med "räkan"!
    Ha det gott och krya på dig!

    SvaraRadera