12 december 2012

Doppler och raggsockor

Doppler av Erlend Loe är en liten pärla som man mycket väl kan läsa om eller lyssna på igen när Lennart Jähkel läser. 
Enkelt uttryckt handlar det om en man som lämnar tjusigt jobb, fin villa och familj för att bosätta sig i ett tält i skogen. Han flyr duktigheten och folk för stillheten i skogen. Där blir han bekant med en älgkalv som med tiden blir hans bästa vän.  

Ljudboken innehåller 4 CD-skivor som jag med stort nöje åter lyssnar på. Boken är rolig, allvarsam, filosofisk och samhällskritisk. 

Jag känner en viss sympati för Doppler, jag med min dröm om den ensliga stugan.

 











Detta årets decemberväder har hittills varit det bästa decemberväder på många, många år. Snön ligger vit på taken, snön knastrar under fötterna, det är minusgrader. 
Om Doppler fanns i verkligheten skulle jag skicka honom ett par raggsockor, men kanske kan jag behöva dom själv om jag med ens skulle finna mig stå på en dragig torpargrund. 


TJO!

2 kommentarer:

  1. Hej Eva!
    Tack för tipset på ljudboken. Ska titta om jag kan få tag på den boken i lyssnarversion. Det verkar att vara en intressant bok.
    Här är 6,3 grader kallt ute och har snöat lite grann idag.
    Ha en bra kväll.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
  2. Du är helt makalös på att hitta för mig litet "udda" men bra böcker...
    jag tror dock inte älgen skulle uppskatta dina fina strumpor - behåll du dem.
    Visst är det fint med snö :-))

    SvaraRadera