14 april 2012

Små och beskedliga nu. Stora och ohanterliga snart.


Vad kan det handla om? Mina barn och andras ungar, tänker du säkert. Inte alls,  eller kanske på sätt och vis!
Jag går på bilden på fröpåsarna och Kejsarvindan var fin! Men så läser jag på nätet att de kan bli helt oregerliga.  
Bildkälla
Så framåt sensommaren kommer jag att bli en åldrad Törnrosa, som inte ger ifrån sig den minsta doftmolekyl som skulle kunna locka en lika åldrad riddare.  För blotta tanken på en ”riddare” får mig att dra täcket över huvudet. Så låt käringen sova bakom vindorna.

Men Klockmalvans fröer var inte redo, de stack upp och sa hej och nickade sedan till. Och här ligger några av dom. Det visar i alla fall att de har försökt, de stackarna!
Syster Ulla sa att det kanske är bättre att fröså på friland när det är så dags. Himmelsöga-fröerna totalvägrar. De ligger där och trycker och vill inte alls vakna. Så den hudinska karriären som Frögurka började så där….

Men nu måste jag bekänna färg. Och man heter ju inte Två stickor och en virknål för inget.
Ullegull och Hönapöna
Två mössor lämnade "lagret" förra helgen. Dags att fylla på. Restgarner i ull och i härligt varma färger. Och tack, Lotta, för att du räddar mig när garnerna tryter. Två stora nystan tvåtrådigt kom till min räddning.

Men här blev det fel även om färgkombinationen är läcker. Helt plötsligt, när mössan nästan är färdig, ser jag att jag stickat nederkanten med större stickor.
Alltså är det bara att repa upp, och guuuuud så trist. Men om man lyssnar på en bra ljudbok kan tristessen bytas ut mot något mer behagligt även om innehållet är tragiskt värre. Men tragiken har alltid lockat oss, redan de gamla grekerna...
Sirenerna i Bagdad hade jag redan läst, upptäckte jag när jag kom hem från biblioteket. Den berörde mig starkt. Yasmina Khadra skriver om en för mig obegriplig värld även om vi ständigt hör talas om den via radio, TV och tidningar. Efter attentatet utspelar sig i Israel och huvudpersonen är en arabisk läkare med israeliskt medborgarskap.

1 kommentar:

  1. Tänk att för några år sedan så var jag som en galning i trädgården. Samlade fröer, köpte växter och bytte på loppisar så jag har nog sådär 300 sorter som nu lever ett erbarmeligt liv i mina rabatter. Har försökt intala mig själv att denna vår ska jag skärpa till mig!! Vi får se hur det blir med det. Himmelsöga googlade jag på för att se om den kanske ska ha litet frost innan den rotar sig....verkar vara släkting till den blå potatisblommen eller ballongblomma som jag kallar den. Den har jag sått, alltså ballongblomman, och den sprider sig galant ute. Hittade inget om att den möjligen skulle ha kallt/frost ett tag.....

    Det bästa är att repa upp trots allt så att man blir nöjd med sitt sticke. I morse var det ett ett kaotiskt väder när jag körde till Uppsala för stickkurs. Men det gäller bara att hålla sig lugn och inte hetsa upp sig att köra fort som alla andra så ligger man inte i diket heller. Ha en skön lördagkväll!

    SvaraRadera