21 mars 2012

Lufsa på och Lyfta maskor


Vi gå över daggstänkta berg, fallera. Som lånat av smaragderna sin färg, fallera. Och sorger har vi inga, våra glada visor klinga, när vi gå över daggstänkta berg, fallera. Men det räcker med att lufsa, menar en tidning. Lufsa på och dina extrakilon försvinner. Björnen lufsar i maklig takt, det ska väl jag också klara av.  Om man lufsar en liten stund varje dag fram till sommaren, kan man ana en midja då, månntro? 
Bildkälla
Det är väl inte för mycket begärt, jag har ju ingen jättehylla att vila armarna på, men tillräckligt stor för att den ska vara i vägen.

Nu är dom igång, tidningarna, samma visa varje år vid den här tiden. Om ett par månader är det dags för bikinin eller baddräkten. Du vill väl inte se ut som ett sjölejon, eller? 

Motionstips och dieter varje dag och visst blir man bara så trött. Och så plötsligt lyder rubriken LUFSA BORT DINA EXTRA-KILON. Inte undra på att man stannar upp och tänker, det där vore nog något för mig. Knyta skorna behöver man ju ibland, trots allt.

Igår träffade revisionen regionens högsta beslutande organ, regionfullmäktige. Inte hela för det är en hel drös, men presidiet. Det är mycket runt årsbokslutet, så mycket som ska kommuniceras, det bra och det mindre bra och det riktigt illa. 

Vi har ju ett stort ansvar gentemot våra invånare och skattebetalare. Verksamheten ska fungera och ekonomin ska vara i balans. Medan visdomstanden bultar och värker försöker jag vara klar i huvudet. I de här sammanhangen är det den avdomnade hjärnhalvan som måste rycka upp sig och visa lite power. 

Idag ska gadden ut, tror inte det finns så mycket vist i den.  Har försökt själv, ryckt och slitit, men det var då tusan vad ont det gör. Sedan ska jag träffa Närsjukvårdsnämndens presidium med halva nyllet rejält bedövat som hade jag fått en stroke. Jag kan ju ta tillfället i akt och fråga hur rehabiliteringen ser ut, utan att låtsas om att jag redan kan svaret. 

Målningen går sakta framåt och det är så fantastiskt roligt när man lägger på lager på lager och pillar lite. Nu tror jag att jag är nöjd med den yttre delen, den är inte stum längre.
Nästa steg är att börja bearbeta mitten. Det är riktigt roligt att testa måleriet, billiga dukar och färger finns att köpa. Jag delar med mig för att inspirera andra - prova du också!

Flerfärgsstickning med lyfta maskor slår jag också ett slag förHär har jag stickat ett par halvvantar i kritstreck. Lite fel här och där, om man synar dom noga!
Som jag tidigare nämnt, det är inte svårt men ändå så lätt att göra fel!

2 kommentarer:

  1. Lufsa på du! Men man måste nog dra ner på intaget av föda också, tyvärr! Med tanke på hur mycket jag lufsar runt, borde jag inte ha någon övervikt. Men ack vad fel...
    Kreativ som vanligt och läckert är det också! Måste nog skaffa den där boken om lyfta maskor.....
    Hoppas du har haft en lika ljuvlig vårdag som jag!
    Ha de'!

    SvaraRadera
  2. Det är stegräkningstävling på jobbet. Det har bildats flera lag...2 april sätts det igång. Precis under min påsksemester så jiddrans vad jag ska gå under semestern i norr! Något hekto kanske ramlar av efter vägen ändå ;-))

    jistarns vilken vacker tavla du målat! Det är ett kärleksmeddelande i den - till vem?
    Verkar som du blivit frälst på detta med lyfta maskor....just nu måste jag sticka min provlapp i estnisk spetsstickning klar, och vantarna i tvåändsstickningen måste jag hinna sticka klara upp till där lillfingret börjar. Sedan avvaktar jag till helgkursen i april så att jag får hjälp med att göra rätt.
    Ha en underbar helg!

    SvaraRadera