13 februari 2012

Ingen pardon - idag är jag hård mot de hårda!


Morgonen är bister. Under tio-minus-strecket och Fidde vill inte gå ut. Han står och sniffar i glipan på altandörren och konstaterar att det är skönast i soffan. 
Stranden är hårt packad i kylan och lämpar sig alldeles utmärkt att cykla på. Medan jag trampar fram och njuter av det vackra panorama jag har framför ögonen studsar Mika fram mellan isiga fläckar. Ibland ser hon ut som en dråplig Bambi när hon tappar kontrollen under sig och benen far än hit än dit.
Bildkälla
Varje morgon eller varannan samlas ett gäng pensionärer. Vid bestämda hållplatser vid bestämd tid möts de upp och går i samlad tropp till stranden där de viker av mot norr. Ibland är de väldigt många och det händer att jag associerar till det så kallade Köttberget. Det var väl Ungtuppen Pär Nuder som myntade uttrycket. Men det här gänget är inte fyrtiotalister, snarare trettiotalister. Om denna grupp fått något trevligt epitet känner jag inte till.

Fittstimmet, till vilken grupp jag tillhör, myntades av Stig Malm. Ett nedsättande uttryck för kvinnor, framförallt de som ifrågasatte den rådande ordningen. Herregud, tänkte säkert Stig Malm, det är väl bra som det är och förträngde det faktum alla LO-ordföranden borde känna till, det vill säga att kvinnolönerna ligger många procent under männens. 

Gudrun Schyman kontrade med Pittpampar.
Bildkälla
Pittpamparna kan ingen undvika. De viker ut sig så fort de kan i samma trista mundering: kostym, skjorta och slips - de går liksom inte att ta miste på.  De uppenbarar sig dagligen på bild framför maktens boningar, i styrelserum och de fattar beslut som de är så stolta över. 
By Eva Hudin
Ett gäng som står vid rodret till skutan Gaia och driver den i sank för att de inte är ense om navigeringen.  Ett gäng cowboys i blankputsade skor som driver flocken framför sig, mot stupet. De svaga faller först, så är det ju alltid.

Sedan tar någon fram en silverplunta med äkthetsstämpel. Lite väl nyrikt tycker han med anor i adelskalendern. Men en maltwhiskey river gott i strupen, som alltid. Skål!
Bildkälla saknas

Till syvende och sist är det bara de yttre attributen som skiljer dom åt! Till synes är vi alla ganska lika, det är bara de yttre attributen som skiljer oss åt. I dag är jag hård mot de hårda!

Hur som helst, igår mitt på dagen förändrades ljuset, det hårda vita mjuknade och blev liksom lite svagt gul och människor stod lutade mot husväggar med ansiktet mot solen. Det bådar gott!

Och i morgon, blir jag plötsligt varse, är det Alla Hjärtans Dag. Då får man väl lov att vara snäll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar